Der fremkom det en påstand som ofte kommer fra Levende folkekirke: at ekteskapet demonteres dersom to av samme kjønn får mulighet til å gifte seg i kirken. Påstanden forutsetter at ekteskapet slik vi kjenner det i dag og «det bibelske ekteskapet» er det samme. Men slik er det jo ikke. Vi møter mange former for ekteskap. Et av dem er polygami; Jakob giftet seg med både Lea og Rakel, og Salomo hadde 700 hustruer og 300 medhustruer for å nevne et par eksempler. Generelt verdsettes kvinner lavere enn menn. Bibelens ord om ekteskap speiler et samfunn vi ikke har lenger, et svært patriarkalsk samfunn. Skal vi ha det som forbilde?

Her kan du lese om Åpen folkekirke

To av samme kjønn

Jesus selv sier ikke noe direkte om samliv mellom to av samme kjønn. Homofili er jo ikke noe sentralt tema i Det nye testamente. Det omtales bare noen få steder, og bare av Paulus, aldri av Jesus. Det er ikke enighet om hvordan disse stedene skal forstås

Ordet skaperordning brukes ofte som begrunnelse for et nei til likekjønnet ekteskap. Dette ordet har en problematisk historie. Det er brukt til å begrunne høyst skiftende samfunnsordninger. Under den amerikanske borgerkrigen ble skaperordningen brukt som argument for å bevare slaveriet. Det var Guds vilje at afrikansk-amerikanere skulle være slaver. Så sent som på 50-tallet ble brukt som argument mot arbeidet for menneskerettigheter for svarte. Det er brukt som argument for kvinners underordning. Skal vi virkelig bruke dette ordet for å si nei til likekjønnet vigsel?

Ekteskapsforståelse

Det er i dag to teologisk begrunnede syn i kirken i spørsmålet om vigsel av likekjønnede par. Det er ikke et holdbart argument å vise til hva man tidligere har stått for. Bispemøtets flertall har uttalt at det er fult mulig å ivareta en ekteskapsforståelse som også omfatter to mennesker av samme kjønn basert på et bibelsk grunnlag. Dersom vi bygger vårt syn på enkeltord, er det umulig å ikke ende opp med en form for selektiv bibeltroskap. Alle bibelord må prøves på det sentrale i evangeliet og på den rollen som nestekjærligheten spiller i den kristne tro.

To mennesker av samme kjønn kan gifte seg i dag. Men ikke i kirken. Ikke for Guds åsyn. Derfor handler denne saken om to forhold:

• Om likekjønnede par skal få lov til å love evig troskap for Guds åsyn og i menneskers nærvær, eller bare i menneskers nærvær.

• Om de prestene som ønsker det skal kunne vie likekjønnede par.

Dette er ingen demontering av ekteskapet. Tvert imot: at også to av samme kjønn kan gifte seg i kirken, er å understreke betydningen av ekteskapet, som et trofast samliv der to mennesker avgir et løfte om en frivillig, gjensidig og likeverdig relasjon mellom to parter. Det er å heie på kjærligheten!