LONDON: Norwegian vil doble antallet forretningsreisende til London. Flere avganger og bytte til større og mer sentral flyplass skal bidra til det.

Fra 29. mars bytter Norwegian flyplass i London. Selskapet forlater lavprisflyplassen Stansted og flytter hele sin operasjon til den mer sentrale og internasjonale lufthavnen Gatwick. Samtidig øker selskapet rutenettet med nok en daglig flyvning fra Oslo.

Ta fra BA og SAS

— Vårt mål er å ta en større andel av forretningstrafikken, og det må nødvendigvis skje på bekostning av SAS og British Airways. Med økt frekvens og en flyplass mye nærmere London sentrum enn dagens, regner vi med å kunne doble dagens innslag av forretningsreisende fra 25-30 til 45 prosent, sier kommersiell direktør Daniel Skjeldam i Norwegian til Aftenposten.no.

Tung trafikk

London er en svært trafikktung rute, med en kabinfaktor på over 80 prosent. Men å komme inn på Gatwick har vært bortimot umulig, fordi flyplassen er smekkfull av store, internasjonale selskaper. Men finanskrisen og konkurser i andre selskaper har åpnet muligheten for Norwegian til å flytte inn blant verdens største flyselskaper, på Londons nest største flyplass etter Heathrow.

Flyttingen til Gatwick vil ikke endre flyprisene til og fra London.

Med sin satsing på Gatwick går Norwegian mot strømmen. Sist uke gjorde SAS Norge det klart at selskapet legger ned sin rute mellom Oslo Lufthavn og sentrumsflyplassen London City Airport.

Knutepunkt

Flyplassen Gatwick ligger bare 30 minutter med tog til Victoria Station, med gode togforbindelser videre. Men flyplassen er ikke minst kjent for sitt store rutenett, både videre ut i Europa og til Karibia, USA og Afrika. Med Norwegians økte frekvens vil norske reisende med ett slag få langt flere valgmuligheter for litt lengre reiser.

— Stansted er i og for seg en god flyplass, men det er en hemsko at den etter manges mening ligger for langt fra London sentrum. Vi har i lengre tid jobbet veldig hardt for å komme oss til en lufthavn nærmere sentrum, og med Gatwick har vi et produkt vi er helt alene om fra Norge. Både BA og SAS bruker Heathrow, som kan være både masete og tungvint å bruke på grunn av den massive passasjermengden denne flyplassen har, sier Skjeldam til Aftenposten.no.

Forsøkte seg

Av dagens London-operasjoner går rutene fra Bergen og Stavanger i dag allerede til Gatwick. Også Norwegians nye rute fra København til London skal gå til Gatwick.

Norwegian forsøkte seg også med en rute fra Oslo til Gatwick som åpnet høsten 2007, men denne ble lagt ned igjen fra 1. september i fjor etter noen måneders drift. Den gikk i konkuranse med daværende Sterling Airlines og som et tillegg til avgangene til Stansted. Selskapet fløy til to flyplasser i London samtidig.