— Vi skal fly langt. Vi skal fly billig, sier administrerende direktør Kai Holmberg i det nyoppstartede flyselskapet Feel Air til Dagens Næringsliv.Selskapet har 240 millioner kroner i startkapital og Holmberg har fått tidligere luftfartsdirektør og SAS-pilot Otto Lagarhus med på laget.

I løpet av høsten skal Holmberg og Lagarhus sette sammen en organisasjon på rundt 160 ansatte som skal sørge for å fly fritidsreisende på interkontinentale direkteruter som blant annet Bangkok og New York fra Oslo og Stockholm.

Direktør Holmberg opplyser at rundt tre millioner norske og svenske passasjerer årlig flyr til de første destinasjonene som er plukket ut, nemlig New York og Bangkok.

Feel Air tar sikte på å sikre seg rundt 11 prosent av disse passasjerene.

— Vi regner å ha rundt 350.000 passasjerer i 2011, sier Holmberg.

— Vi vil minst starte med to fly, sier Lagarhus. Ett fly vil bli basert i Oslo, og ett i Stockholm.

Feel Air har valgt Airbus 330-200, som skal ta 307 passasjerer fordelt på to forskjellige seteklasser.

Sentralt i forretningsmodellen er at flyene skal være på vingene mest mulig, og at Feel Air vil operere med flytende rutetider. Etter en rundtur fra Oslo til New York, skal flyet gå direkte til Bangkok.

— På den måten får vi flyet på vingene 16,7 timer i døgnet, og målet er 20. Med flytende rutetider kan vi bruke ett fly der andre bruker to, sier Holmberg. (©NTB)