Søndagen står for en tredel av omsetningen ved Joker Tinnheia. Foto: Vegard Damsgaard

— Velkommen til 100 kvadratmeter, sier innehaver Anna Terese Eretveit (35) hos Joker Tinnheia.

En rekke søndagsåpne butikker på Sørlandet og i resten av landet har fått beskjed om å ominnrede litt brennkvikt, eller de må stenge butikken inntil videre.

Butikkhylla mot endeveggen måtte flyttes 30 cm ut fra veggen, som snart skal flyttes etter. Foto: Vegard Damsgaard

Joker Tinnheia var blant dem som ble pålagt å krympe salgsarealet.

Kalte inn til dugnad

Beskjeden kom bare et par dager før Kristi himmelfartsdag, og for å kunne holde åpent den dagen og de neste røde dagene ble alle nevenyttige i slekta innkalt til hastedugnad dag og natt.

— Vi hadde noen kvadratmeter for mye. Derfor har vi bygd et lite lager midt i butikken og flyttet noen reoler for at vi skal holde oss innenfor 100 kvadratmeter, opplyser Anna Terese Eretveit.

For en måned siden ble det kunngjort at kjedene Bunnpris, Coop og Norgesgruppen stiller seg bak den såkalte Søndagsplakaten, utviklet av organisasjonene Handel og Kontor og Virke dagligvare for å sikre lik praktisering av lovverket.

Daglig leder Anna Terese Eretveit monterer en plakat utenpå det nye lagerrommet hun har fått sentralt i butikken, like innenfor inngangsdøra. Foto: Vegard Damsgaard

Eretveit er glad for tydelige, felles kjøreregler, og erkjenner at de har vært i tvil om butikken har vært innenfor loven. Søndagen er livsviktig for Joker-butikken, den utgjør en tredel av omsetningen på 14 millioner kroner.

Kundene spør til og med om vi har utvidet.

— Vi er veldig fornøyd, butikken er blitt mer ryddig og vi har fått mer lagerplass. Kundene spør til og med om vi har utvidet, smiler innehaveren, som overtok «Brustad-bua» på Tinnheia for 13 år siden.

Søndagsplakaten er et sett felles kjøreregler som kjedene nå stiller seg bak. Den henger lett synlig hos Joker Tinnheia. Foto: Vegard Damsgaard

Som følge av konkurrentenes innstramming valgte Rema 1000 denne uka å avslutte sin omstridte søndagspraksis, der de i to måneder har delt av butikkene med sperrebånd og kalt dem Brustad-buer.Deres søndagshandel rakk å gjøre solid innhogg i konkurrentenes omsetning, blant dem Joker Tinnheia.

— Hindrer utglidning

Søndagsplakaten slår fast at salgsflaten på maks 100 kvadratmeter må utgjøre et selvstendig butikklokale med fastmonterte vegger og egen inngang. Det er ikke tillatt å bruke vindfang, korridor eller lignende for å øke gulvarealet.

Siste tiden har det uavhengige konsulentselskapet Multiconsult vært ute og kontrollmålt alle Norgesgruppens Brustad-buer i distriktet, for så å gi beskjed om hvor skoen trykker.

Også innerst i butikken er det blitt innredet noe mer lagerplass. Foto: Vegard Damsgaard

— Enkelte butikker har blitt målt til å være over 100 kvadratmeter. Da har de fått beskjed om å bygge om slik at vi er sikre på at alle Norgesgruppens butikker holder seg innenfor regelverket. Enkelte butikker holdes midlertidig stengt inntil de oppfyller kravene, opplyser informasjonsansvarlig Anette Grønby Rein fra Kjøpmannshuset Norge AS i en e-post til Fædrelandsvennen. Dette er et heleid datterselskap av Norgesgruppen som drifter og forvalter kjedene Spar, Joker og Nærbutikken. Norgesgruppen har dessuten Kiwi-kjeden.

Det er rundt 450 Joker-butikker på landsbasis.

— Ved at aktørene praktiserer regelverket likt, hindrer vi utglidning av loven og bidrar til fortsatt å bevare annerledesdagen, uttalte direktør Ingvill Størksen fra Virke dagligvare da Søndagsplakaten ble lansert.