PARTNER: Tove Josdal Homme deler mannens interesse for fart, men deltar i klassen bilcross hvor kravene til utstyr er lavere. Foto: Torgeir Eikeland
BENSINFYLLING: Kai Arne Homme (i midten) får hjelp til å fylle bensin mellom slagene av Janniche Reiersen og Tommy Haddeland. Foto: Torgeir Eikeland
INNSIDEN: Cockpiten på Kai Arne Hommes spesialbygde Ford Focus. Nede til venstre sitter knappen som utløser brannslukningsanlegget. Foto: Torgeir Eikeland
GASS: Her gis det flatt jern ut av startblokkene. Foto: Torgeir Eikeland
SKUELYSTNE: Til høyre ser vi publikummet som samlet seg for å se på treningen på Rugslandsbanen denne kvelden. Foto: Torgeir Eikeland
BILPARKEN: Kjøretøyene som stiller til start i bilcross er av svært ymse tilstand. Foto: Torgeir Eikeland
ÅPNING: Kai Arne Homme må ta i bruk alle krefter når lokket på bensintønna skal jekkes. Foto: Torgeir Eikeland
rallycross013.JPG Foto: Torgeir Eikeland

— Det er dette jeg lever for. Jeg har vært hekta siden jeg var gammel nok til å kjøre bil, sier Kai Arne Homme.

Kvindølen står i larm og støv på Rugslandsbanen i Birkenes, og nå holder han på å pumpe høyoktan inn i sin spesialbygde Ford Focus med 309 hestekrefter.

God Helg møtte Homme tidligere denne måneden da det var trening på Rugslandsbanen, mens selve løpet går denne helga, lørdag 28. mai, på

SKUELYSTNE: Til høyre ser vi publikummet som samlet seg for å se på treningen på Rugslandsbanen denne kvelden. Foto: Torgeir Eikeland

samme bane.

Selv om det bare er trening, står mange mennesker i kveldssola langs autovernet på fylkesvei 254 og følger med. Nede på banen brøles, kvines og skrenses det, og sammen med støvskyen stiger lukta av svidd gummi, eksos og brent olje. Banen eies av Kristiansand automobilklubb, er 810 meter lang og består av 60 prosent grus og 40 prosent asfalt. Under trening sendes bilene ut en og en fra startfeltet. Deretter kjører de noen runder før de vinkes ut for å gi plass til neste treningsfelt.

— Gleder meg masse

— Nå skal jeg trene, og det gleder jeg meg masse til, gliser Kai Arne Homme og trer på seg hjelmen med innebygd mikrofon.

Homme elsker hobbyen sin, selv om besettelse nok er et mer dekkende ord. Ved siden av å arrangere en og annen countrykonsert hjemme i Kvinesdal, er rallycross det Homme bruker de fleste kronene han har til overs på. I år håper han å løfte fartsgalskapen til et nytt nivå: Han vil delta på løp ute i Europa for første gang. Det første løpet i FIA (Det internasjonale bilsportforbundet) World Championship Rallycross går riktignok innenlands på Hell 10. juni, men så fortsetter det i Sverige, Belgia, Latvia og Tyskland.

Den store drømmen

— Drømmen er å bli europamester, sier Homme. Dermed fantaserer han om å bli den tredje EM-vinneren i rallycross fra Kvinesdal. Tidligere har Ludvig Hunsbedt klart det i den aller gjeveste klassen, divisjon 1. Det var i 1997. I 2003 vant dessuten Guttorm Lindefjell EM i daværende divisjon 2. Det tilsvarer klassen Kai Arne Homme kjører i nå.

— Navnet på klassen jeg kjører i er touring cars. Bilen koster 400.000 kroner, og er spesialbygd, sier han og klapper doningen på taket.

Årsaken til at Homme ikke har deltatt tidligere i denne europeiske serien er nettopp penger, eller mangel på dem.

— Det kan komme opp i 50.000 kroner for hvert løp, sier han.

PARTNER: Tove Josdal Homme deler mannens interesse for fart, men deltar i klassen bilcross hvor kravene til utstyr er lavere. Foto: Torgeir Eikeland

Kona Tove Josdal Homme deler i alle fall delvis besettelsen, men hun kjører i den langt rimeligere bilcross-klassen. Penger til råkjøringen tjener paret på å kjøre taxi hjemme i Kvinesdal.— Jeg er med på dette mest for moro, sier kona idet hun runder det åpne panseret på sin grønnlakkerte og noe oppbankede Opel Vectra.

Bilcross og rallycross

Bilcross er bilsportens «folkesport». I 2015 hadde Norsk Bilsportforbund 1245 registrerte kjørere i denne klassen. I rallycrossklassen var det til sammenligning 345 seniorlisenser.

BILPARKEN: Kjøretøyene som stiller til start i bilcross er av svært ymse tilstand. Foto: Torgeir Eikeland

Mens et kjøretøy i rallycrossklassene fort koster hundretusener, skal en bilcrossbil aldri koste mer enn 9000 kroner. Og du er pliktig til å selge bilen dersom det kommer inn bud på den i forbindelse med et løp.Denne ettermiddagen trener biler fra alle klasser sammen, og det er i hovedsak bilcrossklassen som dominerer. Lange rekker av rusende biler stiller seg i kø. Bare her og der brytes vrakrekka av en rasehest med det mangedoble antallet hestekrefter under panseret.

Men hva er dette med kvindøler og bilsport?

— Alle i Kvinesdal liker fart og spenning, sier Kai Arne Homme.

— Og her får dere svidd av rånebehovet?

— Ja, jeg kjører roligere langs veiene når jeg er med på dette. Hele vinteren sitter du og verker etter at sesongen skal komme i gang, humrer Homme.

— Hvor lenge har du vært smittet av dette her?

Adrenalin

— Å, helt siden jeg fikk lov til å kjøre bil. Det handler om spenning og adrenalin, slår han fast.

I bilkøen i bakgrunnen kommer det store mengder røyk fra motorrommet på ei boble. Så mye ryker det at tre mann løfter vekk motordekselet for å se om noe kanskje har tatt fyr. Men det er visst røyk uten ild. Dekselet dunkes på igjen, og de dytter den hostende og rykende bilen videre fram mot startstreken.

  • Alle i Kvinesdal liker fart og spenning.

GASS: Her gis det flatt jern ut av startblokkene. Foto: Torgeir Eikeland

Kai Arne Homme og kona stiller seg også i køen i sine biler, og etter hvert kan de ta plass i startfeltet hvor en og en bil vinkes av gårde ut på banen. De fleste fyker ut med et brøl, men noen har startvansker og må dyttes ned den første bakken før de tenner på de fleste pluggene. Den tidligere nevnte bobla kommer ikke i gang i det hele tatt, men blir stående i bunnen av bakken og blokkere.Kontrasten til Kai Arne Hommes og de andre rallycrossbilene kunne knapt vært større. Både bakken og lufta skjelver når de gir fullt turtall ned bakken fra startfeltet.

Hjelpemann

Mens Kai Arne og konaer ute og brenner oktan og gummi, står Tommy Haddeland igjen i depot-området. Han er med i «Team Homme» som mekaniker og hjelpemann, og han kan det meste om rallycross.

BENSINFYLLING: Kai Arne Homme (i midten) får hjelp til å fylle bensin mellom slagene av Janniche Reiersen og Tommy Haddeland. Foto: Torgeir Eikeland

— Jeg har vært med i miljøet i mange år, mest for å skru og hjelpe til. Nå skal jeg være med Kai Arne ned i Europa også, og det er første gang vi drar utenlands. Der kreves det en helt annen standard, og vi er nødt til å shaine bilen opp fullstendig for hvert løp. Alt må være strøkent. Det går mye penger. Bare ting som transport og opphold koster, og så har du bensin, reservedeler og ikke minst dekk. Det er lov å kjøpe åtte nye dekk til hvert løp.- Åtte? Det skulle da være mer enn nok?

— Hehe. Si ikke det. Det gjenge nokså hardt for seg, ser du.

— Har du ikke lyst til å kjøre selv?

Kai Arne Hommes Ford Focus med 309 hestekrefter. Foto: Torgeir Eikeland

— Nei, men jeg trives veldig godt med dette. Det er voldsomt godt miljø, og du kjenner jo nesten alle som er med på en eller annen måte. Selv begynner jeg å bli såpass gammel nå at jeg tør nok ikke kjøre.- Hvor gammel er du?

— 52, sier Haddeland.

- Hva tror du den koster?

Kai Arne Homme kommer tilbake til depotet, klatrer ut av bilen og tar av seg hjelmen. Han er svett under hetta, og nå peker han på en dunk som trolig inneholder bensin:

— Hva tror du den der koster?

ÅPNING: Kai Arne Homme må ta i bruk alle krefter når lokket på bensintønna skal jekkes. Foto: Torgeir Eikeland

Det viser seg at 57 liter 102-oktans bensin koster snaut 3300 kroner, eller altså rundt 57 kroner literen. Såpass må det være for å få full effekt ut av Forden som skal vinne løp på Hell i juni, og kanskje også videre ned gjennom Europa.— Jeg hadde jo ikke vært med om jeg ikke trodde at jeg kunne vinne, sier Homme.

Selv om han har ambisjonene på plass, er det fremdeles uvisst om han klarer å reise nok penger til å delta i alle FIA World Championship Rallycross-løpene denne sesongen.

— Det er avhengig av om jeg får nok sponsorer. Alle som gir 500 kroner får navnet sitt på bilen her, sier han og peker på biltaket. Der står akkurat nå navnene på seks privatpersoner. I tillegg kommer selvsagt firmasponsingen som er markert med logo.

— Jeg har tenkt å holde på med dette her i alle fall til jeg blir femti, sier Homme. 38-åringen har mye å gå på før alder eventuelt blir en hindring. Fjorårets europamester i Super Cars var for eksempel Tommy Rustad på 47 år, mens Guttorm Lindefjell var 42 det året han vant EM i 2003.