— Hovedproblemet vi finner, er at Nav kommuniserer på en måte som gir usikre brukere. Det gjør at de må kontakte Nav igjen, og at møtene blir mer anspente enn nødvendig, sier Sigrun Vågeng til Aftenposten.

Hun leder ekspertutvalget som har evaluert Nav. Utvalget overleverer sin rapport til arbeidsminister Robert Eriksson (Frp) mandag.

Vågeng sier tilfredsheten med Nav har gått noe opp de siste årene, men at vi nå må ta inn over oss at det fortsatt er mange misfornøyde brukere.

— Det er nesten underlig at Nav - som skal hjelpe oss om vi havner i en vanskelig livssituasjon - scorer dårligere enn for eksempel Skatteetaten som krever inn penger av oss. Dette er noe jeg tror man må ta på alvor, sier hun.

Vågeng mener målet må være å redusere antall besøk på Nav-kontorene vesentlig, men utvalget har ikke tallfestet dette. Vågeng sier det bør være et mål at brukerne skal kunne finne mest mulig av den informasjonen de trenger enten på internett eller telefon. (©NTB)