Slik så den ut, den første Passaten som kom i 1973. Den ble raskt en bestselger for Volkswagen.

Det er den nye Volkswagen Passat det dreier seg om. Bilen som ble lansert for over 40 år siden og har vært en av Norges aller mestselgende modeller i en årrekke.

Så langt har Volkswagen klart å holde kortene tett til brystet når det gjelder bilens utseende, men til uka skal de første bildene presenteres. I uke 49 skal den være klar for det norske markedet, og allerede nå er det åpnet for salg av nye Passat for de som vil sikre seg en bil som julepresang.

Avansert teknikk

De siste dagene har Volkswagen sluppet ut smakebiter om bilen, selvsagt for å trigge forhåndssalget.

Volkswagen har så langt vært langt fremme med avanserte førerassistentsystemer. Og den nye Passaten får såkalt «head up display” som viser informasjonen direkte på frontruta, ”Emergency Assist” som stanser bilen dersom sjåføren får et illebefinnende og ”Trailer Driving assist” som styrer parkeringen av tilhengeren.

Større innvendig

Passaten har som de aller fleste moderne biler vokst og vokst etter hvert som det er kommet nye modeller. Den første Passaten, som kom i 1973, var omtrent på størrelse med dagens Golf. Men denne gang velger faktisk Volkswagen å redusere ørlite på størrelsen.

Den nye Passaten er faktisk 1 cm kortere utvendig, men får større innvendig plass. Spesielt bakseteplassen blir romsligere med bedre benplass. Det blir også større bagasjerom i både stasjonsvognen (30 liter mer) og i sedanen (10 liter mer). Passat har vært kjent for svært stor bagasjeplass, men har blitt slått av flere modeller når det gjelder bagasjevolum i stasjonsvognutgaven. Nå slår altså VW tilbake.

Etterfulgte K70

Passat etterfulgte K70 som ikke ble noen stor suksess. Den var et resultat av et samarbeid mellom Auto Union og NSU og ble lansert med Volkswagens emblem. Passat var designet av Giorgetto Giugiaro. Modellen er en av Volkswagens bestselgere gjennom tidene. Bare Volkswagen Golf og Volkswagen Type 1 har høyere salgstall.

Nye motorer

Nye Volkswagen Passat skal ifølge produsenten få en mer sportslig front og helt nye motorer som skal gi høyere ytelse og lavere forbruk og som tilfredsstiller de strenge Euro6-kravene.

Detaljer om motorene sies det foreløpig svært lite om, her slippes informasjonen nøye planlagt.

Men Volkswagen legger vekt på at de skal levere en 2-liters bi-turbo diesel med 240 hester. Denne vil bare kunne leveres med syvtrinns DSG (automatgirkasse) og firehjulsdrift — og blir nok relativt kostbar sammenliknet med de rimeligste modellene.

Lettere

Fabrikken skal også ha klart å kutte nesten 100 kilo vekt fra dagens modell. Ifølge Volkswagen bidrar det til å bedre drivstofføkonomien med totalt 20 prosent. Også i forhold til dagens modell.

Det er også bebudet en plug-in hybrid utgave av Passaten med 50 km rekkevidde på batteriet og med en mulig maks rekkevidde på 1.000 km.

Når den kommer til Norge er ikke bekreftet.