KRISTIANSAND: Beste grunnen til å smile må være prisen. Utgaven vi kjørte, med forhjulstrekk, helt greit med plass til passasjerer og bagasje, ryggekamera, navigasjon, cruise-kontroll, oppvarmede speil og litt til, koster 220.000 kroner levert Kristiansand. Da kan du jo gjerne flire litt av de mange som velger å bruke noen hundre tusen mer på bil enn de må ut med for en rumenskbygget Renault-utgave.

Men det er ikke bare prisen som imponerer. At en billigbil som denne kan være så stillegående, er overraskende. En god del av æren for det kan Renaults velprøvde 1,5 liters dieselmotor ta. Den brukes av store bilprodusenter som Ford og Nissan, og franskmennene vet vi kan motorer.

Velprøvde Renault-deler

Men lavt støynivå har selvsagt også sammenheng med hva bilen er laget av og hvordan den er skrudd sammen. Her er det velprøvde Renault-deler, om enn kanskje ikke aller siste mote, som er benyttet for å holde prisen nede.

Vi prøvde Duster på vårlige februarveier og hadde ikke behov for firehjulstrekk-utgaven. Men det er som en tøff og billig 4X4-bil Duster har blitt kjent.

Modellen vi prøvde hadde både navigasjon og ryggekamera. Da må du opp i cirka 220.000 kroner for suv-en. Foto: Tor Mjaaland

Særlig mange Duster-biler ser du ikke på norske veier. Renault har åpenbart hatt mye fokus på andre modeller, som el-suksessen Zoe den siste tiden, og latt Dacia Duster få hvile i fred.

Friskere satsing

Nå er bilen oppgradert mye innvendig, noe utvendig, og den markedsføres langt friskere enn før. Kanskje blir det en utvikling i Norge, som for eksempel i Tyskland og Sverige, der Duster-salget er av et helt annet kaliber enn i Norge.

I 4X4-utgaven er prislappen på rundt 250.000 kroner på bilen som opprinnelig var ment for mindre kjøpesterke markeder i Øst-Europa og Asia, men som ble «europeisk» etter at den ble lansert i Spania og solgte godt der.

Sikrere utgave

Da den kom til Europa, fikk den langt fra topp karakter når det gjaldt sikkerhet. I den norske utgaven er dette rettet opp med sideairbager, ESP med antispinn, ABS med elektronisk bremsekraftfordeling som er viktig for sikker kjøring.

Touch-skjerm med navigasjon får du om du legger til sportspakken fra standardutgaven. Foto: Tor Mjaaland

Nei da, du får ikke alt det siste som er kommet på utstyrsfronten med lane assist, adaptiv cruisekontroll, radar som hindrer deg i å kjøre på biler eller fotgjengere foran deg og annet sikkerhetsutstyr mange nye biler er utstyrt med.

Lavt pristap

Men du får en bil som er tøff i trynet, har suv-ens fremkommelighet og høyde over bakken om du velger 4X4-utgaven, og du blir fraktet ganske behagelig fra sted til sted. Noen vil nok si at interiøret er kjedelig og mye plast, men som i livets mange sammenhenger, så får du hva du betaler for. Og litt til, etter min mening.

Dacia Duster er blitt kåret til bilen med lavest pristap. Kanskje ikke så rart når utgangspunktet bare er et par hundre tusen kroner. Men også et signal om at bilen er av velprøvd og solid Renault-kvalitet. Ment som den var for markeder med langt mindre fokus på service og hyppig verkstedkontroll enn i Vest-Europa.

Vi blir overrasket om det ikke blir en god del tettere mellom Dacia Duster-utgavene på norske veier i tiden fremover.

Bagasjerom på litt over 400 liter er ikke blant de største, men her er det like bredt hele veien og derfor enkelt å plassere større ting. Foto: Tor Mjaaland

Rå til å komme seg fram

4x4-utgaven av «billig-suven» er ekstra lavt giret på første giret. Og med elektronisk sperre opp til 30 km/t skal det mye til å stanse denne bilen i høy snø eller ulendt terreng.

Tom Gøytil, Renault-ansvarlig hos Motorforum i Sørlandsparken, synes det er inspirerende at det nå legges mer trøkk i markedsføringen av den nye utgaven av Dacia Duster og tror at kunder som vurderer en brukt suv til 2-300.000 kroner, kanskje kommer ut av butikken med en ny Duster.

— Da får de en bil med samme garanti som Renault har og med euro 6 motor. Det burde være interessant, mener Gøytil. Han opplyser at Dacia satte salgsrekord i Europa i fjor med 374.458 biler. I Norge var salget heller labert etter en rimelig bra start første året i 2014. — I Sverige er det venteliste på bilen. Jeg tror at i litt tøffere økonomiske tider vil folk tenke nøyere gjennom hva de bruker pengene til. og kanskje ender det med en Dacia Duster til litt over 200.000 kroner, tror salgsmannen hos Motorforum.