Kommuner som selv velger å forbli små, vil nemlig få mindre penger fra staten. Og Iveland er en av kommunene som kan komme til å oppleve en dramatisk effekt dersom det blir flertall på Stortinget for å endre kriteriene for statlige tilskudd.

Gro Anita Mykjåland Foto: Kjartan Bjelland

Blant annet vil nye regler for det såkalte basistilskuddet straffe kommuner som frivillig vil være små. Dette tilskuddet er nå på 13 millioner kroner i året uansett størrelse, og betyr derfor mer jo mindre kommunen er.— Det vil bety store endringer for Iveland. For med vårt budsjett på 106 millioner kroner, betyr 13 millioner mye mer enn for Vennesla som opererer med et budsjett på nesten en milliard, sier Mykjåland til Fædrelandsvennen.

I bås med Arendal

Også småkommunetilskuddet på 5,5 millioner som i dag gis til alle med mindre enn 3200 innbyggere foreslås differensiert med utgangspunkt i en såkalt distriktsindeks som tar hensyn til ulike elementer som geografi, demografi, arbeidsmarked og levekår.

Dette gir f.eks. det resultatet at kommuner som Arendal og Iveland har en distriktsindeks som er nesten helt lik!, skriver prosessveileder Jarle Bjørn Hanken hos Fylkesmannen i Aust-Agderi en e-post til samtlige kommuner i fylket.

- Forslaget til inntektssystem vil bety store endringer for Iveland, sier ordfører Gro Anita Mykjåland (Sp). Hun er spent på hva de konkrete utregningene vil vise, men frykter at småkommunetillegget kan forsvinne og at basistilskuddet blir redusert. Foto: Reidar Kollstad

— For Iveland sin del er det mest skummelt at vi havner på samme distriktsindeks som Arendal, sier ordfører Mykjåland.- Det betyr at vi ligger så tett på større sentra at vi ikke regnes som distrikt, og jeg er redd småkommunetillegget vil forsvinne, sier hun.

«Ufrivillig» små

Én uke før jul sendte kommunalminister Jan Tore Sanner (H) det lenge varslede forslaget til nytt inntektssystem ut på høring. Der skiller han mellom kommuner som frivillig er små og de som ufrivillig er små. I kategorien «ufrivillig små» havner de med spredt bosetning og stor geografisk utstrekning, og der innbyggerne må reise over lange avstander for å komme til skoler og helsetjenester.

Blant disse «ufrivillige» finner vi både Bykle, Valle, Bygland, Åmli og Åseral, mens Iveland med sine 1315 innbyggere ligger for nær store sentra til å havne i den klassen.

Regjeringen foreslår nemlig å innføre et strukturkriterium basert på reisetiden man trenger for å nå 5000 innbyggere. Reisetid over et visst nivå utløser fullt basistilskudd, mens tilskuddet avkortes i takt med kortere avstand.

Først over nyttår vil KS forsøke å tallfeste hva de ulike modellene i høringsforslaget vil innebære i kroner for de enkelte kommunene.

Naboprat

Imens foregår det forhandlinger om kommunesammenslåing både i Kristiansands- og Lindesnes-regionen, mens Iveland ønsker å stå alene. 22. desember var de imidlertid i «samtale» med Vennesla ettersom ordet «forhandling» ikke tillates av flertallet i kommunestyret.

På spørsmål om forslaget til inntektssystem vil få fart på snakketøyet, svarer Mykjåland:

— Nå venter vi spent på utregningene som vil vise hvordan de ulike forslagene slår ut for oss, og som vil si noe om hvordan Iveland klarer seg i fremtiden. Men det er jo helt klart at man ikke skal sitte veldig stille i båten i de prosessene som foregår nå.

Søgne regner på det

— Nå må vi ha en litt grundigere gjennomgang av hva dette kan bety for en mindre og en større sammenslåing.

- Det blir strammere for de mindre kommunene, fastslår Søgnes ordfører Astrid Hilde (Ap). Foto: Sondre Steen Holvik

Det sier Søgnes ordfører Astrid Hilde (Ap). Hennes kommune er nå i forhandlinger om sammenslåing med Lillesand, Birkenes, Kristiansand og Songdalen, det såkalte K5, men forhandler også om K2 som er en sammenslåing av bare Søgne og Songdalen.— Det nye inntektssystemet har vært varslet lenge, og er en viktig grunn til at vi nå vurderer sammenslåing. Hovedretningen i høringsforslaget er at det blir strammere for de mindre kommunene. Jeg har bedt rådmannen se næmere på materialet, og vi må bruke litt tid på å finne ut hvordan dette vil slå ut for de alternativene vi vurderer, sier Hilde.

- De små belønnes i dag

— Dagens inntektssystem belønner kommuner som ønsker å være små. Det fører til at kommuner som slår seg sammen over tid taper inntekter. Vi vil gjøre systemet mer nøytralt og fjerne hindringer for kommunesammenslåing, sier kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (H) i en pressemelding.

- Vi vil gjøre systemet mer nøytralt og fjerne hindringer for kommunesammenslåing, sier statsråd Jan Tore Sanner (H). Foto: Erling S. Hægeland

— Vi vil derfor skille mellom kommuner som er ufrivillig små på grunn av spredt bosetting og lange avstander, og kommuner som selv velger å være små, sier han.I forslaget til nytt inntektssystem går regjeringen inn for å videreføre, men målrette de regionalpolitiske tilskuddene.

— Småkommunetillegget blir videreført, men vil bli mer målsettet mot kommuner som har reelle distriktspolitiske utfordringer, sier Sanner.

Lokker med gulrøtter

Mens noen frykter pisken, lokker regjeringen også med en bunt gulrøtter på veien mot kommunereformen.

De som bestemmer seg for å slå seg sammen i denne stortingsperioden, får nemlig beholde både dagens basistilskudd og regionalpolitiske virkemidler uavkortet de neste 15 årene. Deretter blir det en nedtrapping over fem år.

Kommuner som tidlig søker om sammenslåing vil dessuten få en gave på to millioner kroner på grunn av læringsverdien det gir andre kommuner.

De som slår seg sammen får også dekket engangskostnader utregnet etter en standardisert modell, og beløpet varierer fra 20 millioner kroner for to kommuner med under 20.000 innbyggere, opp til 65 millioner kroner for fem eller flere kommuner med over 100.000 innbyggere.

I tillegg vil det bli gitt en reformstøtte som varierer fra fem til 30 millioner kroner, avhengig av folketallet i den nye kommunen.