Fotballen setter varige spor i den tyske folkesjelen. Tyskernes bruk av sine nasjonale symboler er i ferd med å bli normalisert.

Tysklands politiske selvbevissthet utvikler seg sakte, men sikkert, også uavhengig av fotball-VM. Det tror professor i moderne historie.

Øystein Sørensen er professor i historie ved Universitetet i Oslo og en som har fulgt godt med på utviklingen i tyskernes nasjonale holdninger.

— Tyskerne var lenge tilbakeholdne med å ta i bruk sine nasjonale symboler og vise sin nasjonalfølelse. Etter samlingen av Tyskland i 1990 har vi sett en ny selvbevissthet som ikke minst slo ut i en positiv feiring under fotball-VM på egen jord i 2006, sier Sørensen til Aftenposten.

— Og feiringen har vi sett spor av også i de to siste verdensmesterskapene i 2010 og i år, og det ser vi etter utklassingen av Brasil i semifinalen. Det var ganske annerledes da Vest-Tyskland ble verdensmestre i 1974, sier Sørensen.

Les også:

Fra skam til salgssuksess

— en overlegne seieren 7–1 over Brasil i semifinalen i fotball-VM tirsdag denne uken har gitt gode dager for de tyske produsentene av landets flagg og vimpler i fargene sort, rødt og gyllengult. Det bekrefter Susanne Dieterich i firmaet Dommer i Stuttgart. Den 160 år gamle bedriften regner seg som den største produsenten av flagg og vimpler i det sørlige Tyskland. Og i de senere årene er tyske flagg blitt en salgssuksess.

— Vi får ytterligere et løft i salget i dagene frem mot søndagens finale, ingen tvil om det, sier Dieterich til Aftenposten.

Vokst over flere år

— Langt viktigere er utviklingen etter årtusenskiftet som innebærer at markedet har vokst kraftig. Under fotball-VM i 2002 så vi de første tegnene til at tyske fotballfans våget å kjøpe tyske flagg for å bruke dem i feiringen. Så kom VM på hjemmebane i 2006, som ga oss et løft som intet annet. Siden den gang har tyskernes forbruk av flagg ligget langt høyere enn tidligere, sier Dieterich.

- Kan du si noe om konkrete tall?

— Våre anslag går ut på at salget vårt er tidoblet siden begynnelsen av 2000-tallet, sier representanten fra den tyske flaggprodusenten Dommer.

Flaggprodusenten i Stuttgart merker ikke minst at det sterke, tyske næringslivet i større grad benytter tyske symboler som verktøy i sin markedsføring. Det forteller også noe om den økende tyske selvbevisstheten.

Les også:

Hymne til debatt

I forkant av fotball-VM i Sør-Afrika i 2010, skrev blant andre Wall Street Journal om tyskernes anstrengte forhold til sin egen nasjonalsang. En del TV-seere reagerte på at enkelte på det tyske landslaget ikke stemte i sangen før kampene, mens andre mente det mest normale var at tyskere ikke synger nasjonalsangen. Den tyske fotballegenden Franz Beckenbauer meldte seg på i debatten:

— De burde synge nasjonalsangen, alle sammen. Det kan ikke være slik at folk på stadion og TV-publikummet hjemme synger, men at de på banen ikke synger, sa den VM-vinnende spilleren og treneren til Bild-Zeitung.