— Det bekymrer oss litt, sier generalsekretær i Norsk Elbilforening, Christina Bu. Mens Dagfinn Berg, daglig leder på Sørlandets Bilsenter som selger suksessbilen Nissan Leaf, tror på fortsatt høyt elbilsalg.

Elbilsalget er sårbart, det ser vi

Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen

Begge er imidlertid opptatt av at politikerne må gi tydelige signaler om at elbilfordelene videreføres. - Trygghet og forutsigbarhet er nøkkelord for folk som skal kjøpe bil, slår Dagfinn Berg fast.

Rekkevidde

Samtidig er de begge overbevist om at stadig større batterikapasitet og dermed lengre rekkevidde på elbilene, vil føre til at nye kjøpegrupper velger elbil.

Salgssjef Thor Harald Foss (t.v.) og daglig leder Dagfinn Berg ved Sørlandets Bilsenter kan konstatere at trass i nedgang i salget av elbiler, så øker salget av deres suksessmodell Nissan Leaf. Foto: Tor Mjaaland

— Vi har sett det tydelig når det gjelder Nissan Leaf. Den kom i vinter med 26 prosent større batterikapasitet og opp mot 30 prosent økt kjørelengde. Det har resultert i at rundt 85 prosent av kundene velger denne modellen, sier Berg.

Generalsekretæren i Elbilforeningen mener at det er alt for mye usikkerhet rundt elbilfordelene, ikke minst gjelder det de lokale fordelene når det gjelder parkering, bompasseringer, ladestasjoner og kjøremønster.

Sårbart

— Elbilsalget er sårbart, ser vi. Derfor må politikerne være tydelige på at dersom vi skal oppnå den nødvendige reduksjonen i klimautslipp, så må salget av elbiler økes kraftig, sier Bu.

85 prosent velger Leaf med økt batterikapasitet

Dagfinn A. Berg, daglig leder Sørlandets Bilsenter

— Det er altså ikke slik at markedet for elbiler er mettet etter høyt salg i noen år?

— Når det gjelder mindre biler med forholdsvis kort rekkevidde, kan det i noen grad være tilfelle. Men jeg tror mange sitter på gjerdet og venter på biler med større rekkevidde. Og det vet vi kommer innen kort tid, sier Christina Bu.

Dobbel kapasitet

Der får hun tydelig støtte fra Dagfinn Berg. - Neste generasjon Nissan Leaf, som blir lansert innen to år, kommer med batterier med opp mot dobbelt kapasitet av dagens. Når rekkevidden blir 40- 50 mil, vil de fleste klare seg med en slik bil og ikke trenge en annen til langturer, mener Berg som kan vise til positiv salgsutvikling i et fallende marked for både Nissan Leaf og flerbruksbilen Nissan NV200. På landsbasis har salget av disse modellene økt med henholdsvis 53 og 37 prosent så langt i år. Lokalt har Leaf-salget gått opp med rundt 10 prosent.

Ladbare hybrider

Begge har selvsagt notert seg at salget av ladbare hybrider øker voldsomt, opp nesten 200 prosent på landsbasis og 155 prosent i Kristiansand.

— Det er synd dersom salget av ladbare hybridbiler spiser av elbilsalget. For de er selvsagt ikke like miljøvennlige. Samtidig er det positivt når folk velger ladbar hybrid fremfor en tradisjonell fossildrevet bil. Vel å merke om de er flinke til å lade bilen og utnytte strømfordelen, sier Bu.

Hun viser til en TØI-rapport som konkluderer med at eiere av ladbare hybridbiler kjører opp mot halvparten av tiden på strøm.

— Det er jo positivt, mener lederen av Elbilforeningen som ikke blir overrasket om det kommer innstramminger i de økonomiske fordelene for større og tyngre ladbare hybridbiler, biler med forholdsvis høyt bensinforbruk når de ikke kjøres på strøm.