For det skal lønne seg å handle miljøvennlig i Norge, selv om en del av de ladbare hybridene kanskje ikke er så veldig miljøvennlige på langturer. Her er forresten 225 xe Active Tourer et hederlig unntak. Den tresylindrede bensinmotoren er stillegående nesten som en elmotor og hyggelig også på forbruk. Dermed går langturene unna på litt over 0,5 liter på mila. Og du kan ikke bli beskyldt for ubehagelige Nox-utslipp som fra dieselbilene.

Spenstig som en GTI

Litt mer om avgifter og priser: Her får man altså en familiebil i den såkalte flerbruksklassen med firehjulsdrift, automat og ytelser og spenst som en GTI-utgave fra rundt 370.000 kroner. Bilen vi prøvde var fullstappet med teknologi og utstyr og behagelig overraskende med en prislapp på «bare» 475.000 kroner.

Automatisk åpning og lukking av bagasjerommet kommer på stadig flere biler. Foto: Tor Mjaaland

Spensten sørger de to motorene for, en 1,5 liter 3-sylindret bensinmotor med turboteknologi på 136 hestekrefter kombinert med en elmotor på 88 hester. Til sammen blir dette BMWs eDrive ladbare hybridsystem, som yter 224 hestekrefter og hele 385 Nm. Fra 0 til 100 km/t går det 6,7 sekunder, lynkjapt for en bil i denne klassen.

Bevart plass

Hvorfor ikke starte en med en titt inn i bagasjerommet? Da ser en at BMW i denne modellen har klart å bevare mesteparten av plassen på tross av batteripakken. Det er det langt fra alle ladbare hybridutgaver som har gjort. Og innvendig er det både plass og komfort så det holder.

Du kan velge å kjøre på ren elektrisk drift (midten), på blanding av bensinmotor og elmotor (øverst) eller på ren bensinmotor for å spare og generere med strøm til batteriene. Foto: Tor Mjaaland

Noe av det mest imponerende, på tross av spenstig elektroteknologi, var den bensindrevne turbomotoren. Den er så stillegående at du nesten ikke merker når bilen går fra elektrisk til fossil drift.

Lovende

Og valgene er mange når det gjelder kjøremodus. Ønsker du en friskest mulig biltur, velger du sportsmodus. Er du gjerrig på strøm og bensin, går du i økonomimodus. Og du kan velge mellom ren elektrisk biltur, mix mellom elmotor og bensinmotor eller bare bruk av bensinmotoren. Da lader den også opp batteriene og gir mulighet for flere elektriske kilometer.

Dette er biler som med riktig bruk gir svært god kjøreøkonomi

Thom Isak Dahle, salgssjef Bavaria

Litt for ofte ser vi at bagasjeplassen i hybridene blir kraftig redusert for å gi plass til batteriene. i Active Tourer hybrid har BMW klart å bevare mesteparten av bagasjevolumet. Foto: Tor Mjaaland

Har du daglig kjøring på 3-4 mil, og veiforholdene ikke er for ubehagelige, bør det meste kunne foregå elektrisk. Bilen vi prøvde oppgav å ha 25 kilometer igjen på batteriene da turen startet. Etter en mil i elektrisk økomodus og lett pedal fortalte displayet at det fortsatt var 13 kilometer igjen. Det lover bra.

En «god deal«

Firehjulsdriften er av et annet system enn BMWs velkjente x-drive. Her er det elmotoren som gir drift bak og bensinmotoren fremme. Det betyr at man har bakhjulsdrift ved kjøring kun på strøm, forhjulsdrift når bensinmotoren gjør jobben alene — eller drift på alle fire hjulene når begge motorene jobber sammen. Antispinnsystemet sørger for å kople inn firehjulsdriften når det er nødvendig.

Ingen tvil, denne BMW-en er en ladbar nybrid. Foto: Tor Mjaaland

At BMW melder om voldsom interesse for den ladbare utgaven av 2-serien, er ikke overraskende. Her får du en bil med godt over 200 hestekrefter, firehjulsdrift, automat, BMW-kjøreopplevelse og utstyr etter hvor mye du er villig til å legge til, for en pris som ligger minst 100.000 kroner under en modell uten elmotor. Mange vil nok mene at det er en «god deal».

Voldsom interesse

— Interessen for den nye 225 xe Active Tourer hybrid har vært overveldende, og mange har bestilt bilen, sier Thom Isak Dahle.

Han er salgssjef hos Bavaria i Sørlandsparken og er ikke i tvil om at den firehjulsdrevne flerbruks-hybriden kommer til å bli en av BMWs bestselgere i tiden fremover. De jobber intenst for å få ned leveringstiden og håper på at de første leveringer kan skje til sommeren. Med 20 prosent økning i antall nyregistreringer i februar har BMW kommet godt i gang med bilåret 2016, og de stadig flere hybridutgavene vil etter alt å dømme løfte salget ytterligere.

Det svært behagelige avgiftsnivået trigger salget av ladbare hybrider

Thom Isak Dahle, salgssjef Bavaria

— Vi har nå X5, 7-serien, 3-serien, 2-serien, i3 og i8 som ladbare alternativer til diesel eller bensin, sier Dahle. At det svært behagelige avgiftsnivået trigger salget av ladbare hybrider, er ikke salgssjefen særlig i tvil om:

— Men dette er biler som med riktig bruk gir svært god kjøreøkonomi, de er kjappe og mer miljøvennlige. Det er også viktige årsaker til at mange velger de ladbare hybridene, sier Dahle.

Og BMW har mer å feire enn at bilene selger godt for tiden. I mars 1916, for 100 år siden, bygget BMW sin første motor. Riktignok en flymotor, men dette var starten på BMW-eventyret.