— Da vi terminerte arbeidskontrakten med Joar Hauge så var det et poeng at vi sparte så mye på bilhold, sier Rolf Atle Kristoffersen. Han er styreleder og daglig leder i Sørlandshyttene AS, selskapet som nå har ansvaret for hyttefeltene på Høyland i Lindesnes og ved Øysang i Risør. Mandag valgte han å avslutte arbeidsforholdet med feltets grunnlegger, Joar Hauge.

Sørlandshyttene AS la selv ut melding på Facebook om at de sparte så mye på bilholdet.

Konkurs

Hauge startet byggingen på Haugland gjennom selskapene Trollskogen Holding som etter hvert ble til NTB Eiendom. Da NTB Eiendom nærmet seg konkurs, ble Naturhytten og Fritidseiendommer stiftet. Alle disse tre selskapene er nå konkurs med krav på til sammen 94 millioner kroner mot seg.Selv om Hauge ikke har vært formelt leder, har han av to bostyrere blitt utpekt som sjefen. Bostyrerne mistenker omfattende tapping av selskapene, og har pekt på flere tvilsomme disponeringer.

Brant opp

Hauge har ifølge kontrakten jobbet i halv stilling de siste årene i Naturhytten AS, Fritidseiendommer AS og nå til slutt Sørlandshyttene AS. Han har blitt omtalt som selger og koordinator. Med seg fra de to første selskapene fikk han en lukrativ bilavtale. Han har fått kjøre en Range Rover med nypris på rundt to millioner kroner, men den har vært leaset. Ifølge Rolf Atle Kristoffersen koster den firmaet 28.000 kroner i måneden.

Biler har også vært tema tidligere. Da Fritidseiendommer AS overtok tomtekontraktene fra NTB Eiendom, ble det kontraktsfestet at Fritidseiendommer skulle stille en presentabel bil til disposisjon for Joar Hauges NTB Eiendom.

Bilen måtte erstattes etter en brann i fjor vinter. Politiet mistenkte ildspåsettelse da Hauges Range Rover stod i full fyr midt inne på hyttefeltet i Risør 1. mars. Saken ble ifølge politijurist Ernst-Ragnar Pfaff henlagt fordi de manglet opplysninger om gjerningsmann.

Reduserer bilbudsjettet

Samtidig som selskapene har holdt deltidsselgeren sin med millionbil, har en rekke leverandører og skatteetaten ikke fått pengene de har krav på. Kjøpere venter fortsatt på hyttene sine.

Jeg har hørt om billigere firmabiler

— Jeg har hørt om billigere firmabiler. Vi reduserer nå budsjettet fra 40.000 til 12.000 kroner i måneden. Jeg tror vi kan finne biler til 3-4000 kroner i måneden, sier Kristoffersen.

— Du var med på å starte Sørlandshyttene i vår. Måtte du ha med en så dyr bilavtale?

— Jeg mente det var riktig å ha med Joar Hauge med hans kompetanse. Etter hvert var det riktig å avslutte. Det rådet har vi også fått fra bostyrer, sier Kristoffersen.

- Feil retning

— Er det slike avtaler som gjør at kostnadene har gått i været?

— Det handler om at det er en del penger som har gått i feil retning. Pengene har ikke vært konsentrert om de tingene de skulle. Dette har det jo vært en del skriverier om. Det har pågått over flere år, sier Kristoffersen.

To bobestyrere har bedt politiet etterforske konkursene i Naturhytten og Fritidseiendommer etter mistanke om tapping og grov svindel.

— Nå skal vi videre og legge den gamle negativiteten bak oss, sier Rolf Atle Kristoffersen.

- Kjører langt

Joar Hauge forsvarer bilen han disponerer med å si at han kjører 100.000 kilometer i året på oppdrag for hytteselskapene.

— Jeg kjører 100.000 kilometer i året med den bilen. Hvis du ganger det med kjøregodtgjørelse får du samme sum. Det er det de har betalt. Jeg har reist mye og trengte en bil å sitte i, sier Joar Hauge. Han har vært selger og koordinator for Fritidseiendommer, Naturhytten og Sørlandshyttene. Før det ledet han forløperen NTB Eiendom.

Jeg har pendlet fra Sandnes, og det har blitt mye kjøring

Hauge sier at han kunne klart seg med en rimeligere bil, men sier at det uansett hadde kostet mye å kjøre så langt.

— Du må huske at jeg har solgt 100 tomter i Risør og Lindesnes. Jeg har pendlet fra Sandnes, og det har blitt mye kjøring, sier Hauge.

Hauge legger til at bilen har blitt brukt til mye arbeid på feltet også.

Joar Hauge sier det var han som ville slutte i Sørlandshyttene AS fordi de ikke betaler lønn.

— Jeg har ikke noe valg. Når jeg ikke har fått lønn på ni måneder, så går det ikke lenger, sier den tidligere selgeren.