AEG Live og boet etter Michael Jackson forhandler nå med flere filmstudio i Hollywood som vil lage Jacko-dokumentar. De vil ha minimum 320 millioner kroner for distribusjonsrettighetene til en dokumentarfilm om de siste dagene til popkongen, skriver Wall Street Journal.

Tapte inntekter

Los Angeles-baserte AEG Live prøver å få kompensert for pengene som har gått med til de planlagte "This Is It"-comeback-konsertene Michael Jackson skulle hatt i London. Millionene skal dekke inn tapte inntekter på billettsalg, pr-opplegg og mat.

Aviser spekulerer i at en avtale kan være i havn allerede denne uken. Det skal stå mellom fire filmstudio: Sony Corp.'s Sony Pictures Entertainment, News Corp.'s Twentieth Century Fox, Viacom Inc.'s Paramount and General Electric Co.'s Universal Pictures.

Representanter for selskapene vil foreløpig ikke kommentere saken.

100 timers opptak

Avtalen skal dreie seg om rundt 100 timers opptak som er gjort under Michael Jacksons forberedelser til de 50 "This Is It"-konsertene som skulle gå fra 13. juli på O2 Arena i London.

Bildene og filmopptakene fra de endelige kostymeprøvene skal ifølge avisen også være inkludert.

Startet på 320 mill

Jackson-boet og AEG Live skal ha startet forhandlingene filmstudioene på 320 millioner norske kroner. I tillegg forhandles det om en fordelingsnøkkel som sikrer partene framtidige inntekter av distribusjon og salg. Ifølge Wall Street Journal skal hoveddelen av inntektene gå til Jackson-boet.

Det er AEG som har filmet, og som eier filmopptak og bilder, mens boet sitter på rettighetene knyttet til Michael Jacksons navn.

Sony Music Entertainment distribuerer Jackos soloinnspilllinger, og er også de involvert i forhandlingene. Jackson's Mijac music publishing eier komposisjonene, og har også krav på lisensinntekter.

Administrerer boet

En dommer ved Los Angeles Superior Court oppnevnte tidligere denne måneden, i tråd med Jacksons testamente fra 2002, John Branca og John McClain til å administrere boet. Hvorvidt det blir permanent, skal avgjøres i en høring 3. august.

Selger t-skjorter

AEG Live har allerede startet salget for å tjene inn tapet på comeback-konsertene. De lar billettkjøperne fysisk beholde billettene mot å få refunderte bare deler av billettprisen. Dette til tross for at kun 10-15 prosent av billettkjøperne skal ha akseptert disse betingelsene.

AEG startet forrige uke salg av t-skjorter og andre effekter som ble laget for konsertene.