EU ønsket å stramme inn på reglene om periodisk kjøretøykontroll, også kalt EU-kontrollen. EU foreslo at kjøretøy eldre enn seks år skulle kontrolleres oftere, og at lette tilhengere, mopeder og motorsykler skulle omfattes av EU-kontrollen.

Norge gikk imot forslaget og har fått gjennomslag for sine synspunkt. Også traktorer som blir brukt i landbruket, vil slippe kontrollen.

— Både Norge og EU ønsker å gjøre det tryggere å ferdes i trafikken, men noen av forslagene fra EU traff dårlig. De ville hatt liten positiv effekt på trafikksikkerheten på norske veier, og ville ført til flere ulemper, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Det vil imidlertid komme krav om kontroll av traktorer som blir benyttet i kommersiell veitransport og som har lov til å kjøre i mer enn 40 kilometer i timen.

Det vil også bli stilt nye krav til godkjenning av dem som skal utføre kontrollen, men disse kravene er fortsatt ikke kjent. (©NTB)