-Planleggingen av feriebilturen bør starte i god tid og også omfatte bilen, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF
Rådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, minner om at det er svært viktig at lufttrykket i dekkene økes under kjøring med fullastet bil og i høy fart på motorveier. Foto: TOR MJAALAND

Det sier Jan Ivar Engebretsen. Den erfarne NAF-mannen har vært på ferietur i bil mange ganger. Han har også sett hva bilister kan komme opp i av situasjoner som ødelegger ferieturen.

— Beste rådet når det gjelder bilen før ferieturen, Engebretsen?

— Dersom det er en god stund siden siste oljeskift, ville jeg fylt på ny olje. For olje på motoren står ikke bare for smøring, den leder også bort varme. Gammel olje gjør ikke jobben godt nok, sier Engebretsen som også har et godt råd for når ferien bør starte:

Start ferien hjemme

— Alt for mange ser på kjøreturen gjennom Europa som en transportetappe som skal gå raskest mulig. Og at ferien først starter når de er fremme på bestemmelsesstedet. Mitt råd er at du skal senke skuldrene hjemme, og starte ferien allerede før du setter deg i bilen. Da er det grunn til å tro at du får en bedre ferietur og at sjansen for at noe går galt er mindre.

Gammel olje gjør ikke jobben godt nok

NAF-rådgiver Jan Ivar Engebretsen

Og når det gjelder feriebagasjen, er Engebretsens råd enkelt:

— Ta med deg halvparten av det du hadde på ferieturen i fjor. Alt du ikke brukte lar du ligge igjen hjemme. Da unngår du overfylt bil og får plass til å handle litt i ferien

-Planleggingen av feriebilturen bør starte i god tid og også omfatte bilen, sier Jan Ivar Engebretsen i NAF. Foto: NAF

Alt for ofte kjøpes det inn ting underveis som må plasseres på toppen av all annen bagasje og utgjør en fare dersom en situasjon skulle oppstå.

Kjøleveske

Men tilbake til bilen, Engebretsens spesialområde. Også tilstrekkelig og ikke for gammel kjøleveske er viktig for å unngå problemer.

— Det er tilsettingsstoffer i kjøleveska som gjør at kokepunktet på motoren økes. Dermed kan kjøleveska hindre at for eksempel toppakningen ryker, sier Engebretsen som også er mer enn tydelig når det gjelder lufttrykket i dekkene:

Dekk med for lite lufttrykk slites raskere

NAF-rådgiver Jan Ivar Engebretsen

— Kjører du med fullastet bil og over lengre strekninger i høy fart på motorvei, så MÅ du øke lufttrykket i dekkene. Hvor mye står i instruksjonsboka, og her har du rett og slett ikke noe valg.

Sikkerhet

Engebretsen er tydelig på at riktig lufttrykk først og fremst har med sikkerhet å gjøre, men også med økonomi. - Dekk med for lite lufttrykk slites raskere enn dekk med riktig trykk, slår Engebretsen fast.

Bagasjen er også et område der feriebilistene dessverre ofte synder. Også dette har med sikkerhet å gjøre. Tung bagasje skal ikke plasseres i skiboksen, dersom en fortsatt har denne på bilen.

Rådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen, minner om at det er svært viktig at lufttrykket i dekkene økes under kjøring med fullastet bil og i høy fart på motorveier. Foto: TOR MJAALAND

— Og når det gjelder det som skal plasseres inni bilen, så skal de tyngste gjenstandene plasseres lavest og lengst mulig inn i bilen, sier NAFs tekniske rådgiver og minner på nytt om hvor farlig det er å ha løse gjenstander liggende rundt i bilen.

— En termos på halvannen kilo 30-dobler vekten sin dersom du bråstopper i 50 km/t og du blir truffet av den. Dobler du farten, firedobles kraften du blir truffet med, sier Engebretsen.

Plasser de tyngste gjenstandene lavest og lengst mulig inn i bilen

NAF-rådgiver Jan Ivar Engebretsen

— Dessverre har det skjedd dødsfall ved at passasjerer har blitt truffet av løs bagasje ved en bråstopp, minner han om.

Start rolig

Når det gjelder kjøringen, som ofte skjer i timevis på motorveier, er rådet enkelt og greit:

— Start rolig og tilegn deg kjørekulturen i det landet du er i. På motorvei må du være våken for alt som skjer bak deg, for her skjer ting uhyggelig fort. Og da kan det gå veldig galt dersom du ikke er oppmerksom, sier Engebretsen og ønsker god og skadefri tur til alle nordmenn som nå legger ut på bilferie i inn- eller utland.

Uforutsett

Skjer det noe uforutsett, og du må stanse på motorveien, berg menneskene først!

Få passasjerene ut av bilen og bak autovernet

NAF-rådgiver Jan Ivar Engebretsen

Det er NAFs klare råd til bilister som skal ferdes på motorveier i utlandet i sommer. Jan Ivar Engebretsen, rådgiver i NAF, har følgende råd dersom bilen får motorstopp, det oppstår punktering eller en mer dramatisk situasjon som gjør at du må stanse på skulderen på motorveien:

— Få passasjerene ut av bilen og over autovernet slik at de er i sikkerhet før du eventuelt gjør noe for å få hjelp.

Og det å få hjelp på for eksempel tyske motorveier er å gå til nærmeste nødtelefon og ringe derfra.

Farlig

— Da kan sentralen spore nøyaktig hvor du befinner deg og sende hjelp umiddelbart, sier Engebretsen.

Tilbake til passasjerene. NAF-rådgivere viser til at det flere ganger har skjedd svært alvorlige ulykker ved at passasjerer som er gått ut av en bil på motorveien blir påkjørt.

— Kommer det flere store trailere etter hverandre, er det stor fare for at bare førstemann ser at det står folk i veikanten. Da kan det gå fryktelig galt.

Reservenøkkel

Refleksvest og varseltrekant skal være lett tilgjengelig. Hvis man får stopp på veien er det livsviktig at varseltrekanten er lett å finne for å varsle andre trafikanter om at man står til hinder for trafikken.

Reservenøkkel er verdt sin vekt i gull. Og har du barn, er det viktig å huske bøker, bilbingo, musikk og/eller DVD-filmer til bilturen. På lange turer er det dessuten nødvendig å ha med nok drikke og ta viktige pauser.