For nå er luksus-suv-en med bensin— og elmotor fra BMW klar for det norske markedet i sterkt avgiftsredusert utgave. Med en startpris på rundt 780.000 kroner der avgiftene til staten er godt under halvparten av det en tre liters dieselutgave av samme bilen må ut med, er det liten tvil om at X5 xdrive 40e kommer til å ta godt for seg av suv-markedet i den høyere prisklassen.

Et lite, diskret skilt forteller at det er den ladbare utgaven av BMW X5. Foto: Tor Mjaaland

Også konkurrentene Volvo og Audi er klar med ladbare utgaver av de store suv-ene X90 og Q7, men legger seg høyere i pris enn BMWs X5 xdrive e40. ## 30 kilometer

Tilbake til bensinstasjonbesøkene: Med elmotoren kan du kjøre rundt 30 kilometer før lading. Ikke så voldsomt langt, men statistikk viser at de fleste nordmenn har en daglig kjørelengde rundt og mindre enn dette. Bruker du X5-en i elutgave stort sett til langkjøring, blir selvsagt turene innom bensinstasjonene langt hyppigere. Og da kan en dieselversjon være vel så aktuell.

Her fyller du helst ikke bensin, men strøm på X5-en. Foto: Tor Mjaaland

Men det er grunn til å tro at de som kjøper e-utgaven er bevisst på at de ønsker å utnytte fordelene ved å kjøre elektrisk. Du velger på en egen knapp kun elektrisk motor, og da er toppfarten 120 kilometer i timen.

Permanent 4X4

BMW kan også slå i bordet med permanent mekanisk firehjulstrekk. Og med til sammen nærmere 300 hester å rutte med går det unna om du har behov for raskt å komme opp i fart. 0-100 km/t går på rundt sju sekunder.

Interessen har vært voldsom etter at vi fikk bilen til Sørlandet

Thom Isak Dahle, salgssjef Bavaria

Vi har tidligere omtalt «fossilversjonen» av X5 da den kom ny like før jul i fjor. Da slo vi fast at «the boss is back», for X5 har vært bestselgeren i luksus-suv-markedet over lang tid.

Du mister litt høyde i bagasjerommet på grunn av plass til batteriene. Men fortsatt burde det være bagasjeplass nok. Foto: Tor Mjaaland

Evolusjon, ikke revolusjon, sa BMWs folk om den bilen som var blitt en tanke større i alle retninger, vindusflatene større og med massevis av utsikt for de som sitter inne — og et bagasjerom på 650 liter. Med plass, komfort og utstyr så det holder.

Litt mindre

Bagasjerommet er ikke like stort på hybridutgaven, fordi batteriene tar sin plass. Men lengden og bredden er den samme. At det er oppgitt til «bare» 500 liter, høres underlig ut. For det virker rett og slett veldig voksent.

BMW X5 er en voksen suv som kom i ny utgave like før jul i fjor. Nå er den klar som ladbar hybrid. Foto: Tor Mjaaland

I den ladbare BMW-en kan du bytte mellom tre forskjellige kjøreprogrammer som påvirker både motor, giring og bilens styring. I tillegg kan du som allerede nevnt velge mellom å kjøre på ren elektrisitet, velge en hybrid variant eller kjøre for maksimal regenerering av effekt tilbake til batteriet.

Spesielt for de som mener at de har mye småkjøring vil denne være attraktiv

Thom Isak Dahle, salgssjef Bavaria

At X-drive-systemet til BMW virker fullt ut også i e-utgaven, vil nok mange ha sans for. Det systemet er anerkjent og blant de beste. Og på broren uten el-motor slo vi fast at den var ytterligere forbedret, raskere og enda mer presis enn på forgjengeren.

Navigasjon med

For de aller fleste vil nok bilprisen ligge en god del tusenlapper over de nevnte 780.000 kronene. For her er det bare å velge og vrake i ekstrapakker. Men bra er det at det kostbare navigasjonssystemet får du uten å betale ekstra. Det samme gjelder såkalt adaptivt understell med luftfjæring bak.

Står mye småkjøring på det daglige programmet, kan du satse på at du i stor grad klarer deg med den elektriske motoren og slipper hyppige turer innom bensinstasjonene. Foto: Tor Mjaaland

Bør så folk velge ladbar hybrid når de har så mye penger å bruke på bil at de havner i dette segmentet? Biladministrasjonsselskapet Autolease anbefaler ladbar hybrid-utgaven og at denne vil holde seg best i pris, ifølge VG.

Og BMW har anslått at e-utgaven kanskje vil utgjøre så mye som 70 prosent av X5-salget.

I tillegg får du antagelig med på kjøpet at du oppfattes som en litt grønnere bileier enn andre som har råd til å kjøre voksne luksusbiler.

Ideell med mye småkjøring

Salgssjef hos Bavaria Kristiansand, Thom Isak Dahle, er ikke i tvil om at x5 som ladbar hybrid kommer til å slå an blant potensielle kunder av luksus-SUV-en fra BMW.

— Spesielt for de som mener at de har mye småkjøring vil denne være attraktiv, sier Dahle og unnlater selvsagt ikke å nevne at på denne bilen er avgiften til staten på ca 157.000 kroner, på en tre liters dieselversjon av samme bilen tar staten inn 365.000 kroner i avgifter. Dermed blir prisen på den ladbare versjonen fra ca 780.000 kroner og oppover, mens en tre liters diesel koster fra 925.000 kroner og videre oppover. Den minste dieselutgaven med 211 hestekrefter koster ca 790.000 kroner.

— Interessen har vært voldsom etter at vi fikk bilen til Sørlandet, sier Dahle som disponerer noen biler som kan leveres raskt, mens det deretter nok blir en viss leveringstid på e-utgaven.