Mandag var Janne Formoe, Gaute Grøtta Grav MGPjr-tvillingene Martinus og Marcus i Dyreparken for å spille inn tv-promo til TV 2s sommersatsing "Sommer i Dyreparken". Her er de fire under innspilling i Kardemomme by. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Jeg er veldig glad for å være med på dette. Det blir gøy, og det er på sin plass med et sommershow fra Dyreparken og Kristiansand, sier Janne Formoe.

Som datter av Terje Formoe har hun nærmest vokst opp i parken, og hun spilte også rollen som Sunniva de første årene Kaptein Sabeltann-showene ble vist i Dyreparken. Nå er skuespilleren tilbake som programleder for TV 2s sommersatsing «Sommer i Dyreparken» sammen med Gaute Grøtta Grav (kjent fra «Farmen«) og MGPjr-vinnerne Marcus og Martinus.

— Jeg er ærefull og ydmyk i forhold til oppdraget. Og jeg er glad for å ha Gaute med - med hans trygghet og styrke som programleder. Jeg har ledet et Amandashow og vært stuntreporter i «Showman», men dette blir noe annet, sier Formoe.

— Dette blir kjempekoselig for oss. Janne, som jeg alltid har vært fan av, har den pene look'en men er også ei tøff jente. Og det er mye liv i tvillingene. Vi blir som en kjernefamilie, og skal lage fem flotte program, sier Grøtta Grav.

Kjente artistgjester

I showet, som skal lages på scenen i Kjuttaviga, får programlederfamilien besøk av kjente artister. Morten Harket og Sandra Lyng Haugen er blant gjestene på gjestelisten, og i tillegg til å spille sine nyeste låter skal artistene gjennom en dag i parken, ledet av MGPjr-tvillingene.

— Vi skal utfordre kjendisene på forskjellige ting. Det blir gøy, sier Martinus og Marcus i kor. De besøkte parken for første gang da kvartetten spilte inn en promo for tv-showet mandag.

— Det er helt fantastisk her. Det er veldig kult å se alt dette, vi har bare sett det på tv før, sier de.

Utfordringer i parken

— Vi skal ha mange hyggelige gjester, og skal overraske litt. Det blir et koselig familieprogram som folk vil ha glede av å se på, sier Formoe.

— Sabeltann kommer også som gjest, så parken blir integrert i showet. Vi bruker parken for det den er verdt. Kanskje skal gjestene tett på noen av dyra, prøve skliene i vannland eller overnatte ute hos ulvene, sier Grøtta Grav, som har vært innom parken flere ganger med kona Silje Hvarnes og deres to døtre.

— Jeg har også vært her en god del i forbindelse med «Villdyrlegen», som jeg og Silje lagde, forteller han.

Stor markedsverdi

Dyreparken har fått masse tv-reklame gjennom programmet «Dyrepasserne» som går på TV 2 og har ny sesongpremiere til fredag. Administrerende direktør i Dyreparken, Per Arnstein Aamodt, regner med «Sommer i Dyreparken» også vil bety mye for parken.

— Erfaringene fra «Dyrepasserne» er at det gir oss oppmerksomhet på en god måte. Folk bestemmer seg også for besøk tettere på tidsmessig nå enn for få år siden, og siden dette sendes siste lørdag i mai og fire lørdager i juni, passer det bra opp mot folks forberedelser til besøk, sier Aamodt.

Dyreparken er med på spleiselaget som betaler for tv-showene, og Aamodt føler seg sikker på at det er en god investering. Men han tør ikke å gjette på markedsverdien tv-showene vil ha.

— Men vi snakker nok om flere millioner kroner, sier han.

Kristiansand kommune har støttet tv-showet med 400.000 kroner, og har bestemt at deres sponsorbilletter til showet skal gå til vanskeligstilte barnefamilier.