Størst bekymring skaper nedgangen på 14 prosent fra 2012 til i fjor i kommersielle gjestedøgn fra Tyskland og Nederland. Men også fra Danmark, Sverige, Storbritannia og Sør-Europa kom det færre turister til Norge i fjor.

— Jeg er ganske bekymret når det gjelder Tyskland og Nederland, fordi dette er viktige markeder for norsk reiseliv. Tyskland er ved siden av Sverige det største markedet vårt, sier reiselivsdirektør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge.

Selv om mange tyskere ikke bruker veldig mye penger per døgn når de ferierer i Norge, tilbringer de i snitt halvannen uke i landet. Dermed blir de likevel en viktig inntektskilde.

Tuftin tror finanskrisen og mangel på nyrekruttering er viktige årsaker til svikten fra Tyskland og Nederland.

— Det viktigste for å snu trenden er å rekruttere nye turister. Interessen er der, men de bestiller ikke. Vi må finne ut hvorfor, sier han.

Tuftin forklarer at tyskere og nederlendere både reiser mindre fordi de har dårligere råd, og at de i større grad reiser andre steder enn til Norge.

Flere russere og kinesere

Totalt sett fikk Norge en nedgang på 1 prosent i antallet hotellgjestedøgn i 2013, viser statistikk og prognoser fra Statistisk sentralbyrå og Innovasjon Norge.

— Norge har tapt 200.000 hotellgjestedøgn de siste to årene, sa Tuftin da tallene ble presentert i Oslo tirsdag.

Noe av svikten fra Europa oppveies av at antallet nordmenn som ferierer i hjemlandet, er stabilt. Dessuten reiser stadig flere russere og kinesere på ferie til Norge, mens det motsatte er tilfellet blant japanere og sørkoreanere.

Tuftin fester blant annet sin lit til at den kraftige svekkelsen av den norske krona skal lokke flere turister til høykostlandet Norge. Gjennom 2013 svekket krona seg med 10- 14 prosent målt mot valutaene i Norges viktigste turistmarkeder.

Disney-effekt?

Tuftin har også stor tro på at Disneys animasjonsfilm «Frost», som er inspirert av norske stavkirker, byområder, klesdrakter og norsk natur, skal lokke flere turister til Norge. Filmen hadde premiere her til lands 1. juledag og skal i vinter vises over hele verden. Den har allerede spilt inn flere hundre millioner dollar, og Innovasjon Norge samarbeider med Disney om å markedsføre filmen.

— Dette kommer til å bli en klassiker som vil gå i mange år og få stort fokus. Det samarbeidet vi har med Disney og Adventures by Disney, er viktig for oss, sier Tuftin, og viser til at filmen er inspirert av Norge.

For øvrig øker Innovasjon Norge satsingen mot Asia og Brasil i 2014. Andre viktige målsettinger er å gjøre Norge mer «tilgjengelig, pakket og synlig», «fylle Norge med innhold - utover naturen» og «utnytte cruisegjestene bedre».

Innovasjon Norge håper på en turistvekst i år på 1- 2 prosent sammenlignet med fjoråret.