I dag la stiftelsen Elektronikkbransjen frem sine tall for 2013. Størst spenning var det kanskje knyttet til hvordan DAB-salget har utviklet seg.

Etter mange magre DAB-år har et formidabelt markedsførings— og informasjonstrykk bidratt til at DAB-radiosalget mer enn doblet seg fra 214.000 DAB-radioer i 2012 til 511.000 DAB-radioer i 2013.

Størst økning hadde bordradioene med nesten en tredobling fra 80.000 DAB-enheter i 2012 til 220.000 i 2013. Ser vi på hvor stor prosentandel DAB-radioene utgjør av det totale radiosalget på 872.000 enheter, er andelen økt fra 28 prosent til 59 prosent på et år.

Flere kanaler

-Det er flere kanaler og oppgradert innhold på det digitale kringkastingsnettet enn på FM-nettet. Vi ser også at elektronikkbransjen ble enda flinkere til å fokusere på digitale radioapparater i fjor, og det er bra å se at det selges flere DAB-radioer enn FM-radioer. Det må vi kunne kalle et paradigmeskifte, da det snur tendensen fra året før, sier Mari Hagerup, kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge i en pressemelding.

Men det det betyr også at 41 prosent eller 361.000 av radioene som ble solgt i 2013, vil bli stumme når FM-båndet slukkes i 2017 eller 2019.

Markedssjefi Digitalradio Norge, Jarle Ruud, mener det viser at man fortsatt har en vei å gå.

— Foruten en del bærbare radioer, trolig billige modeller som folk kanskje bare planlegger å ha et par år, er det nok også en del musikk- og hjemmekinoanlegg som skjuler seg bak dette tallet. Nå er det viktig å presisere at mange av disse kan oppgraderes til DAB via en adapter, eller man kan få digitalradio via Sonos og tilsvarende løsninger, sier Ruud.

Full gass

DAB-radio i bil har tidligere vært noe av en hodepine for Digitalradio Norge, som regner med at rundt to millioner av landets to og en halv millioner personbiler vil kreve en ettermontert DAB-løsningen.

I så måte bør fjorårets DAB-salg være litt av en hodepinetablet. I 2013 tredoblet nemlig salget av DAB i bil seg fra 40.000 enheter i 2012 til 120.000 enheter.

— Veksten viser at bilbransjen er godt i gang med å implementere DAB og gjøre befolkningen klar for teknologiskiftet. Vi vet at bransjen har jobbet intenst med dette over en viss tid, og veksten er større en vi hadde forutsett, sier Ruud.

Fakta: DAB-dekning

FM-nettet er vedtatt slukket tidligst i 2017 senest i 2019, og utbyggingen av de digitale DAB-radionettene som skal overta er allerede i full gang.

For at FM-slukking skal kunne skje i 2017 har myndighetene blant annet satt krav om at det må foreliggetilfredsstillende og rimelige løsninger for DAB i bil i løpet av 2015. I løpet av 2014 vil de kommersielle radiokanalene få en befolkningsdekning på 90 prosent, mens DAB-nettet som skal kringkaste NRKs kanaler skal dekke hele 99,5 prosent av befolkningen. Arealdekning er noe lavere.

Les også: Den store DAB-hodepinen