For noen år siden ble utrykket «flashpacker» lansert. Det var reisende med et høyere budsjett enn den tradisjonelle backpackerne, og folk som generelt reiser mer komfortabelt. De velger hotell fremfor hostel, og fly istedenfor tog eller buss.
Nå er flashpackeren nærmest blitt normen.
— Budsjettene jeg hører om i dag går over alle støvleskaft, mener butikksjef Raymond Haase i reisebutikken Nomaden i Oslo. Han forteller at det går lenger mellom hver gang han møter backpackeren som har 30.000 å klare seg på i seks måneder.
— Det kommer ungdom med alt fra 100.000 kroner til 250.000 kroner i budsjett med håp om å klare seg noen måneder på reise utenlands, forteller han.
Nå velger ungdom også mer organiserte reiser enn før.
— Det er få ungdommer jeg møter som reiser uten at det er organisert lenger, enten på hele eller deler av turen, sier Haase.
Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!
– Hadde ikke klart det alene
Silje Nevland (20) og Kine Ims (19) fra Sandnes kom hjem fra en tre og en halv måneds lang reise i april. Det var den første store reisen for begge,
tidligere har de vært hovedsakelig på klassiske sydenturer og storbyferier i Europa. På bakgrunn av det ville de ha en organisert tur og ha mest mulig planlagt på forhånd.
Reisen startet med en rundtur i India, deretter gikk ferden til Thailand, Malaysia, Singapore, Bali, Australia og Abu Dhabi. Hele rundreisen ble booket via Kilroy, og kostet 51.000 kroner pr. person.
I India var de med på gruppeturen «Discover India: Delhi to Kochi». Jentene tok taxi fra flyplassen, ble installert på hotell og møtte resten av gruppen og guiden samme kveld.
De var 16 stykker i alderen 18–24 år som skulle tilbringe 21 dager sammen. De reiste rundt i India med buss, taxi, tuk-tuk og tog som transportmiddel. En del måltider var inkludert, men for det meste spiste de på restauranter de fant sammen med guiden og gruppen.
— Vi hadde aldri fått til den samme type tur på egen hånd, sier Nevland.
De hadde også bestilt surfecamp på Bali og dykkerkurs på Koh Tao i Thailand. Jentene ville leve så rimelig som mulig og hadde et budsjett på 50.000 kroner hver i lommepenger.— Budsjettet varierte fra sted til sted. Vi var ikke klar over hvor dyrt det var i Australia, så der var det vanskeligst å holde budsjettet, sier Ims.
De hadde likevel et par tusen kroner igjen på kontoen da de kom hjem.
Nevland tror ikke de har opplevd mindre ved at de bestilte turen og satt opp et program før de reiste.
— Selv om det var kjekt å kombinere turen med et fritt program, så merket vi at vi ble på et sted i de to ukene vi hadde «fri». Da gikk vi kanskje glipp av noe spesielt. Ved å planlegge kom vi oss enkelt videre hele tiden, sier hun.Salgssjef Line Vestgård i Kilroy sier at hun opplever stadig flere som vil ha skreddersydde opplevelsesreiser og helst vil oppleve mest mulig i løpet av tre til seks måneder.
— Kundene ser nytten i å bestille mest på forhånd, slik at de kan få gjort mest mulig. Det blir ikke nødvendigvis noe dyrere av den grunn, sier Vestgård.
Hun forteller at flere av de unge kundene ofte spør om budsjett, og hva de kan forvente å bruke på turen.
— Det er ikke så mange som bare kjøper flybilletter lenger hos oss, og skal gjøre alt selv, sier hun.
— Demokratisk reiseutviklingRaymond Haase synes utviklingen er trist. Han tror ikke reisegleden blant unge har sunket. Snarere tvert imot. Han mener en rundtur med guide der opplevelser er booket og satt opp på forhånd er veldig gøy og gir «russebusstemning». Gruppen blir en god og sammensveiset gjeng.
— Men jeg trodde den individuelle oppdagelsen av verden skulle dyrkes videre. Verden blir jo mindre og mindre sies det. Men nå virker det som ungdommen tror at verden er mye skumlere enn for bare fem-ti år siden, sier han.
— Det jeg er opptatt av er at folk ikke skal tro at det ikke er mulig å reise i verden på egen hånd, mener Haase.
Seniorforsker Anne K. Bang ved Christian Michelsens Institutt (CMI) mener vi ser en demokratisering i reisemønsteret. Bang er ikke overrasket over utviklingen ved at flere reiser organisert og mer komfortabelt, og setter det i sammenheng med at vi generelt sett har mer penger i dag.Hun mener at den typen turer også gir flere anledning til å reise langt, selv om hun tror at mange kanskje ville modnet mer som menneske hvis de hadde reist alene og ordnet alt selv.
— Det passer godt for dem som ikke tør å reise alene eller ville valgt en charterferie istedenfor. Den typen organiserte reiser åpner for at flere reiser langt, det vil si ut av Europa og får oppleve noe hele annet. Det er en funksjon av den økonomiske utviklingen.
Hun opplever at de organiserte turene er langt mer eksklusive før enn de er i dag.
— Det finnes langt flere tilbud enn i dag enn da jeg var ung backpacker. Dessuten tror jeg det er mange foreldre som sponser en del av turene på bakgrunn av at det skal være så trygt. Men jeg er sterkt i tvil om det virkelig er tryggere. Vold, terror og ran kan inntreffe uansett, sier Bang.
- Foreldre synes det er skummelt
Fra tid til annen ringer foreldre til Kilroy og ber om at deres førstereis-datter eller -sønn skal få en organisert og skreddersydd tur. Hovedkunden deres er studenter i tidlig 20-årene eller ungdommer, og både de og foreldrene synes det er viktig at turen er godt organisert på forhånd.
— Vi ser at det har blitt veldig populært å ta et friår for ungdom i 18–19 – årsalderen som vil reise i fem til seks måneder. Så kundene er unge. Noen foreldre synes det er litt skummelt at barna skal reise på egen hånd, og mener det er tryggere med et organisert program, sier reisespesialist og selger Marianne Fossum i Kilroy.
Hun ser også både høye budsjetter og komfortable ønsker hos mange av kundene.
— Veldig mange av dem som reiser med oss er flashpackere, det kan vi trygt si, sier Fossum.
Reisemønster for unge:
Hos Kilroy Norge er kundens gjennomsnittsalder 24 år.
Reisebyrået har om lag 40.000 reisende pr. år (dette inkluderer kunder i alle avdelingene).
Fellesreiser er et nytt reisekonsept hvor du kan melde seg på en gruppe på maks åtte personer. Reisene er skreddersydde, og en kan velge om man vil følge hverandre eller bare møtes når en flyr videre til neste destinasjon.
60 % av Kilroys kunder kjøper opplevelsesturer.
Reiseselskapet STA Travel retter seg også mot ungdom, tilbyr flere av samme type opplevelsesreiser, gruppereiser og jorden-rundt-reiser. I tillegg finnes det en rekke reisebyråer hvor man kan få hjelp til å sette sammen sin egen reisepakke.
Fra slutten av 1970-tallet til tidlig 1990-tallet var Intertrail en svært populær reisemåte blant unge. På 1990-tallet ble flybillettene billigere og togbillettene dyrere.
I 1992 kjøpte drøye 14.000 unge billlett av NSB for å dra på interrail, mens det i 2013 bare var 2400 ungdommer som gjorde det samme.
Ungdom (12-25 år) er fortsatt i flertall og utgjør 52 % av de norske Interrailerne. 45 prosent er voksne eller seniorer, og 3 % barn.
Kilder: Kilroy, STA Travel og NSB.no
Eksempler på opplevelespakker/reiseruter
Prisene på turene varierer fra de ulike typene opplevelsesreiser man ønsker seg. Disse utvalgte er kun eksempler.
Inkludert i de ulike opplevelsereisene er ofte er både transport, overnatting, guide, aktiviteter/inngangsbilletter og noe mat.
Reiserute 1:
Oslo–Phnom Penh–Phuket–Kuala Lumpur–Singapore— Sydney–Brisbane–Fiji–Los Angeles–New York–Oslo
Inkluderte aktiviteter:
Kambodsja Explorer, 11 dager
Greyhound Kilometer Pass
Tropical Island Explorer Fiji, 12 dager
Pris: ca. 40.000 kroner
Reiserute 2:
Oslo–Delhi–Kochi–Bangkok–Singapore–Bali–Sydney–Brisbane–Abu Dhabi–Oslo
Inkluderte aktiviteter:
Discover India, 21 dager
Umphang Trek, 6 dager
Koh Tao-Learn to dive, 6 dager
Bali Surf Camp, 8 dager
Campervan Australia, 28 dager
Pris for turen Silje Nevland og Kine Ims tok kostet 51.000 kroner pr. person.
Reiserute 3:
Oslo–Miami–Cancún–San José–Lima–Buenos Aires–Rio de Janeiro–Oslo
Inkluderte aktiviteter:
Central American Journey, 32 dager
Amazon to The Andes, 12 dager
In Search of Iguazú, 17 dager
Pris: ca. 60.000 kroner
Kilde: Kilroy
Les også: