Det betyr økt konkurranse og lavere priser på verkstedtjenester for deg som bilkunde.

Beskyttelsestiltak

EU-kommisjonen vedtok 28. mai nye konkurranseregler for salg og service på biler i Europa.

Les også: — Dette er jo et leketøy!

Det såkalte gruppeunntaket som har unntatt bilbransjen for fri flyt av varer og tjenester har lenge vært gjenstand for byråkratisk dragkamp i Europa.

Men nå opphører altså det spesielle beskyttelsestiltaket, for å skape konkurranse på like vilkår for frittstående bilverksteder kontra autoriserte merkeverksteder.

Ikke bundet til merkeverksted

De nye EU-reglene trer i kraft 1. juni, og antas å føre til klart lavere driftsutgifter for bileiere.

Reglene gjelder avtaler mellom bilprodusentene og deres autoriserte bilimportører, forhandlere og merkeverksteder. Det handler blant annet om hvilke reservedeler som kan anvendes på service og reparasjoner for at garantien skal gjelde, samt tilgangen på teknisk informasjon også for frittstående verksteder.

Les også: Her er de beste familiebilene

  • Vi ønsker de nye EU-reglene velkommen, og sett med forbrukerøyne er dette positivt, i og med at bileierne ikke lenger er bundet til merkeverksteder, sier advokat og seniorrådgiver i NAF, André Fimreite.

Gjør det vanskelig

Han tar likevel forbehold om hvordan reglene vil bli tolket i praksis.

  • Jeg har jobbet med denne problematikken i fem år, og det er fortsatt stor uenighet om hvordan regelverket skal tolkes. Blant annet frykter man at bilprodusentene ikke vil frigi diagnoseboksene, eller gjøre tilgangen på teknisk informasjon så komplisert at det tvinger folk til å bruke merkeverksteder, sier Fimreite til Aftenposten.

Reglene kommer til å gi frittstående verksteder tilgang til alternative reservedeler, og bilprodusentene kan ikke hindre verksteder i å få den tekniske informasjonen som trengs for service og reparasjon.

  • De nye reglene betyr at forbrukere kan reparere bilen sin utenom merkeverkstedene, uten at dette går ut over garantien, forklarer fungerende seksjonsleder Vegard Magne Aandal i Konkurransetilsynet.

Veldig positivt

  • Det nye regelverket vil bety store fordeler for forbrukerne. Kostnadene til reparasjoner og vedlikehold, som utgjør ca 40 prosent av den totale kostnaden med bilhold, kommer til å synke, sier visepresident og konkurranse-kommisjonær Joaquin Almunia i EU-kommisjonen.

Les også: 10 ting som gjør bilferien bedre

De nye reglene gjør det også lettere for Konkurransetilsynet og lignende myndigheter å gripe inn mot bilprodusenter som forlanger at service på deres biler bare skal utføres av autoriserte merkeverksteder.

  • Dette har egentlig vært gjeldende som en overgangsordning siden 2005. Det er bra at ordningen nå blir permanent, og det er veldig positivt for forbrukerne, sier kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Nye regler for bilsalg

Når det gjelder salg av nybiler mener EU-kommisjonen at dagens EU-regler er unødvendig kompliserte, og har drevet kostnadene for salg og distribusjon oppover - en post som i snitt utgjør 30 prosent av nybilprisen.

De nye EU-reglene gjør det mulig for produsentene å organisere sine distribusjonsnett mer fleksibelt, slik at bilsalg kan skje både via ren merkeforhandler og andre former for bilvarehus med flere merker side om side.

Disse EU-reglene får en overgangstid på tre år, og trer i kraft 1. juni 2013.