Dette må ha vært en av tidenes tyngste modellanseringer for hardbarkede BMW-entusiaster. Ikke nok med at 2-serie Active Tourer hører hjemme i det trauste flerbruksbil-segmentet, den er også historiens første BMW med forhjulstrekk.

Av alle imagenedbrytende ting gjennom årene, som SUV-er og firehjulstrekk på M-bilene, er 2-serie Active Tourer den aller drøyeste. Samtidig viser det en klokkertro på egne ferdigheter når BMW velger å gå løs på denne sjangeren.

BMW er et merke som lever tungt og godt på at bilene deres har kjøreegenskaper som skal være blant de beste. Men går det an i en bil som er stutt og høy, og med en sittestilling som minner om den du har rundt kjøkkenbordet?

Vel, denne bilen har en rekke ting som taler for at den faktisk vil bli en suksess. Selve modellen 2-serie Active Tourer ble lansert i fjor, men med drivverket som sitter i bilen her, faller mye på plass i dagens norske bilmarked.

Ny bil?

STUTT: Det er en relativt kort og høy bil, det gjør at den ikke har like gode kjøreegenskaper som for eksempel en BMW 3-serie. 2-serie Active Tourer takler ikke humpete vei like smertefritt Foto: NTB/scanpix

Minimalt med avgifter

Drivlinjen er hybrid med en ladbar elmotor som gir en samlet effekt på 224 hestekrefter. I tillegg er elmotoren koblet til bakakslingen, slik at det også blir snakk om firehjulstrekk.

HVEM SOM HELST: Designmessig er det lite som skiller den fra en hvilken som helst annen av de små flerbruksbilene. Samtidig ligger en 225xe helt i spissen når det gjelder teknikken. Foto: NTB/scanpix

Ettersom hybrider teoretisk sett bruker ekstremt lite drivstoff, blir det omtrent ikke avgifter til staten, bare rundt 8000 kroner i dette tilfellet. Dermed er 225xe priset omtrent likt med en Active Tourer utstyrt med en dieselmotor som er nær 100 hester veikere, og som bare har trekk på forhjulene.At 225xe dermed kan bli en bil som raskt finner mange nye eiere i Norge, er det liten tvil om. På mange måter blir bilen et av de mest geniale kjøpene i det norske markedet pr. i dag. En kompakt familiebil, som selv med dobbelt sett med motorer har plass til 400 liter bagasje, og masse krefter. Null til hundre tar kun 6,7 sekunder.

På papiret er dette for godt til å være sant. Det minner mer om bilprising vi misunner fra andre land.

PLASS: Mange bilmodeller mister mye bagasjeplass når man putter inn en ekstra motor og batterier. BMW har vært flinke til å pakke dette. Den ladbare hybriden har bare 70 liter mindre plass i bagasjerommet enn utgavene med kun bensin- eller dieselmotor. Foto: NTB/scanpix

Høyt forbruk

Samtidig må man være klar over at dette ikke er en BMW 3-serie. I Active Tourer er sittestillingen langt unna noe som kan gi en sportslig følelse. I det hele tatt er sittestillingen og ergonomien blant bilens svake punkt.

Jeg fant egentlig aldri en stilling jeg var helt fornøyd med, det er ett eller annet med pedaler, ratt og sete som ikke helt faller på plass. Også passasjerene klaget på at det ikke var fulltreff.

RYDDIG: Innvendig er velkjent BMW-kvalitet og utforming, men den høyreiste sittestillingen er ikke helt vellykket. Foto: NTB/scanpix

Kjøreegenskapene derimot er overraskende gode, bilens form tatt i betraktning. Ut av startblokkene føles den som en GTI-bil, med en artig lyd fra den lille bensinmotoren, som har tre sylindrer.

Ved frisk kjøring i svinger klarer den å balansere seg unna understyring i de aller fleste tilfeller. Styringen er direkte og brukbar til å gi sjåføren tilbakemeldinger fra underlaget.

Samarbeidet mellom de to motorene er imponerende. Man har tre konfigurasjonsmuligheter, hvor den sportslige bruker de to motorene for alt de er verdt.

HEFTIG: Bensinmotoren er den samme som man finner i BMW i8, der det riktignok er tatt ut noe mer effekt. Foto: NTB- scanpix

Her er det elmotorens ekstra effekt som er poenget. I denne settingen er bilen ganske langt unna å bli en treklemmer. Vi nærmet oss én liter bensin på mila.

Og her begynner skoen å trykke. For på papiret skal den ha et snittforbruk på 0,2 liter pr. mil, hvilket er like realistisk som at Ole Einar Bjørndalen skal legge opp. Selv i det som skal være sparemodus lå vi på vel det doble av det.

LADBAR: Elmotoren skal ha en rekkevidde på fire mil. Ved vanlig lading tar det drøyt tre timer å fullade batteriet. Batterikapasiteten er 7,7 kWh. Foto: NTB/scanpix

Få konkurrenter

Det skal sies at det slett ikke er noe som er unikt for denne ladbare hybriden. Det ser ut til at realistisk forbruk fra disse drivlinjene gjerne er i størrelsesorden tre ganger så høyt i virkeligheten mot det som er oppgitt.

Selv om all bykjøring, og en del av landeveiskjøringen, ble gjort i øko-modus, endte vi med et snittforbruk på 0,7 liter pr. mil.

Det store poenget med denne, og andre biler med en tilsvarende drivlinje, er det du sparer ved innkjøp, ikke ved bensinpumpen.

Er man fortrolig med det, så er 225xe er meget godt kjøp. Det finnes ingen biler i sjangeren flerbruksbil som matcher den på kjøreegenskaper. Selv om den er relativt dyr sammenlignet med mange andre tilsvarende biler, så får man veldig mye for pengene her.

NORGESBILEN: Prismessig blir 225xe en svært god pakke i Norge. Den er nærmest avgiftsfri, med en motor som gjør at den kun bruker tre tiendedeler mer fra null til hundre enn en Volkswagen Golf GTI, en bil som koster 70.000 mer enn en 225xe. Foto: NTB/scanpix

En 2-serie Active Tourer med firehjulstrekk og tilsvarende effekt med konvensjonell drivlinje koster for øvrig 200.000 kroner mer.

BMW 225xe har heller ingen direkte konkurrenter. Det finnes en del flerbruksaktige biler i omtrent samme størrelse, være seg Mercedes-Benz B-klasse eller Opel Meriva, men ingen kan by på en drivlinje som matcher.

Volkswagen Golf GTE har en lik drivlinje, men kun trekk på én aksling og langt mindre plass til bagasje. Den koster vel 20.000 kroner mindre.

BMW 225xe Active Tourer

Pris: 352.500 kroner

Pris testbil: 478.330 kroner

Motor: 3 syl. bensin m/turbo på 136 hk 88 hk elmotor

Effekt: 224 hk (el+bensin)

Dreiemoment: 220 Nm (bensin), 165 Nm (el). Samlet: 385 Nm

0–100 kmt: 6,7 sekunder

Toppfart: 202 km/t

Forbruk: 0,20 l/mil (blandet)

Utslipp: 46 g/km CO2. 3 mg/km NOx.

Mål (LxBxH): 4342/1800/1555 mm

Bagasjerom: 400/1660 l

Egenvekt: 1660 kilo