I 2010 går fem unge gutter i 16-17-årsalderen går på audition til den britiske utgaven av X Factor. Simon Cowell er en av dommerne. Hver for seg ryker de nesten ut, men Cowell ser noe mer i guttene og setter dem sammen i en gruppe.

Det fører til tredjeplass i konkurransen, platekontrakt med Cowell og en plass i Guinness rekordbok som første britiske band til å klatre til topps på den amerikanske Billboard 200-lista med sitt debutalbum. Ikke engang Beatles klarte det kunststykket.

Anmeldelsen fortsetter under bildet

SUPERSUKSESS: Fra de gikk på audition i 2010, har de nesten ikke vært hjemme. På tre år har de blant annet spilt inn plater, vært på verdensturné, vunnet en rekke priser og havnet i Guinness rekordbok. Foto: Norsk Filmdistribusjon

Nå er filmen her som skal vise fansen hvem guttene egentlig er. Og overraskende sitter Morgan Spurlock ("Super Size Me") i regissørstolen. Filmen er som de fleste andre slike filmer, og leverer det du forventer den skal. Verken mer eller mindre.

Guttene fremstår som både jordnære, morsomme og sjarmerende , og de blir garantert ikke mindre populære blant hylende tenåringsjenter etter dette.

Vi får se guttene på turné , hvor de driver sikkerhetsvaktene og stylistene til vanvidd med narrestreker og spillopper, og vi får også et bitte lite innblikk i hvordan de har det hjemme på gutterommet.

Er du One Direction-fan , vil du elske filmen. For alle andre er den en lett underholdende salgsplakat om nok en Simon Cowell-konstruert suksess. Men for all del – bandet er et interessant fenomen. Og rollen fansen og sosiale medier har spilt i den enorme og raske suksessen deres er tankevekkende. Det ligger mye makt hos twitrende tenåringer.