AGDER: Sørlandsbanen var forsinket i til sammen 1583 timer i fjor. Det er 26 timer mer enn året før og gjør at banen kommer dårligst ut på Jernbaneverkets punktlighetsstatistikk.

Alle de andre banene i landet har nemlig vært mindre forsinket enn året før; noen har redusert antallet med over flere hundre timer i året.

– Punktlighet viktigst

Oddvar Skaiaa var i mange år leder for Jernbaneforum Sør og mener statistikken viser at sporene til Sørlandsbanen er for gamle.

– Som reisende ønsker vi først og fremst punktlighet. Hvis toget er i rute er det ikke så farlig om kjøretida er lenger. Det viktigste for folk er å komme fram til rett tid. Når punktligheten får ned og forsinkelsene øker, er det et problem. Jeg håper de kan få snudd dette, sier han til Fædrelandsvennen.

DOBBELTSPOR: Tidligere leder av Jernbaneforum Sør, Oddvar Skaiaa, mener Sørvestbanen vil løse en del av problemene. Han mener dobbeltspor på større strekninger må til. Foto: Tore-André Baardsen

Skaiaa understreker at mange forsinkelsestimer skyldes få hendelser, som problemer med kjøreledninger i Oslo-området.

– Må ha dobbeltspor

Men han trekker også fram venting på møtende tog som et problem på den 549 kilometer lange strekningen fra Drammen til Stavanger.

– Man venter på tog mange steder og ikke bare på stasjoner. Nedbremsing og stopp tar flere minutter. Og hvis man for eksempel er for seint ute til Drammen havner man bak lokaltoget. Og da går det enda flere minutter, som hoper seg opp, påpeker han.

– Det viktigste nå er å få på plass dobbeltspor mellom Porsgrunn og Brokelandsheia. Da vil man slippe å vente på møtende tog, og det er sikrere.

Store reduksjoner

Generelt i landet er togene oftere i rute og mindre forsinket. Tallene, som ble publisert hos Statistisk sentralbyrå denne uka, viser at antall timer togene har vært forsinket gikk ned med over 20, 4 prosent på ett år totalt.

I fjor hadde både Gardermobanen og Dovrebanen 200 forsinkelsestimer færre enn i 2011.

GAMLE SKINNEGANGER: I 2006 ble Sørlandsbanen ble stengt ved Moi stasjon i Rogaland etter at pukk ble vasket vekk under svillene. Stadige småreparasjoner betyr forsinkelser. Foto: Bjørn Kjørberg

Så hvorfor Sørlandsbanen økte med nesten 30 timer kan virke forvirrende. Ifølge Jernbaneverket selv skyldes det strekningen Drammen — Oslo.– Økningen i forsinkelsestimer skyldes i hovedsak planlagt arbeid på Drammensbanen. Det har vært lange perioder med buss for tog og forsinkelsene her har hatt ringvirkninger for hele banen, forteller pressevakt Thor Erik Skarpen.

– Tok høyde for bussen

Arbeidet som på sikt skal bedre punktligheten har dermed hatt kjedelige konsekvenser for passasjerene. Mellom Stavanger og Kristiansand har det ifølge ham vært få forsinkelser.

– Det ble tatt høyde for at bussen tar lengre tid enn toget, men biltrafikken er forutsigbar. Det har gjort at togene har ventet i Drammen. Særlig i fjor sommer måtte passasjerer vente lenge her, sier han.

Det er primært togene vestover fra Drammen som har gjort utslagene. Skarpen trekker også fram at banen var stengt i forbindelse med ras i august i fjor. Når det gjelder venting på møtende tog sier han dette er lagt inn i ruteplanene.

I følge Jernbaneverkets egen statistikk har Sørlandsbanen vært mindre enn fire minutter forsinket på 87 prosent av avgangene så langt i år.