KRISTIANSAND: Anita S. Dietrichson er kjent som engasjert adm. direktør i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen. På veien er hun kjent for å holde seg til åpne sportsbiler, sommer som vinter.

-Åpen sportsbil er rett og slett blitt en del av meg, sier Anita Dietrichson. Foto: Tor Mjaaland

Vi inviterte henne på en kjøretur der nesten alltid blide Anita smilte bredere enn noensinne etter en sommerlig bilopplevelse i en Mercedes AMG S63 4Matic cabriolet.

Åpen sportsbil er rett og slett blitt en del av meg

Anita S Dietrichson, adm. direktør Næringsforeningen

0-100km/t: 3,9 sek

Litt mer om bilen først. Den er rett og slett et mesterverk av design, teknologi, utstyr og krefter. Motoren er et 8-sylindret kraftverk på 585 hk som sørger for at bilen går fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder. Det merker du når du strekker ut høyrebenet.

Vi nevner også kjapt prisen, men snakker ikke mer om den: Rundt 2,8 millioner kroner for utgaven vi kjørte.

Det oser av eleganse og eksklusivitet når du tar en titt inn i S-klasse cabriolet. Foto: Tor Mjaaland

Tilbake til kabriolet-entusiasten Anita. Den første utgaven var en brukt 1965-modell MGB. — Jeg var kjempestolt av den, 20 år gammel, og bilen var lyseblå og vakker, forteller hun og gir en «bilgal» mor og tante skylda for at hun ble hekta på biler og spesielt åpne sportsbiler. Og en mormor som heiet på galskapen.

Åpen sportsbil

Dermed har hun vært gjennom diverse utgaver som Mazda MX5, åpen Saab 99, Toyota kabriolet og et par Mercedes CLK. Et lite unntak var en Citroen 2CV, i småbarnsperioden, men også den kunne hun ta av taket på.

Anita S Dietrichson, næringsforeningsdirektøren som er hekta på kabrioleter, stiger ut av drømmnebilen, en Mercedes Benz AMG S63 4MATIC Cabriolet 585 hk til 2,8 millioner kroner. Foto: Tor Mjaaland

— Åpen sportsbil er rett og slett blitt en del av meg, kan ikke tenke meg noe annet, sier hun mens hun forsøker å holde igjen på kreftene, bilens altså, på svingete Randesunds-veier der hun er lommekjent med sommerbolig på Stangenes. Og vet hvor politiets radar kan dukke opp.

Tenker grønt

Hun beskriver bilen som en drøm av en kjøremaskin, en opplevelse hun har gledet seg til fra dagen hun fikk invitasjonen om å bli «testkjører» på verdens heftigste kabriolet. - Toppen må jo være en sommertur i denne bilen, gjerne på vakre Vestlands-veier. Eller kanskje få testet den skikkelig på tyske motorveier, sier sjefen i Næringsforeningen som på tross av høyt utviklet bilinteresse er opptatt av å tenke og leve grønt og bruker sykkel, gjerne elsykkel, til jobb og på kjappe turer i byen.

Fornuftig økonomi

Hun snakker om den ultimate Mercedes-standarden, det helt spesielle rattet du nesten ikke trenger å berøre for at den firehjulsdrevne sportsbilen ligger som støpt på svingete og smale kystveier og forklarer gjerne hvordan hun selv tenker bil:

Blir det litt kjølig, får du varm luft i nakken gjennom hodestøtten. Foto: Tor Mjaaland

— Om jeg kjøper en kabriolet som er litt dyrere enn andre biler, så steller jeg godt med den, har den inne til årlig «oppshining» og beholder den gjerne i fem-seks år. Da blir det fornuftig biløkonomi kombinert med masse moro på veien, slår hun fast og legger i et øyeblikks seriøsitet til: - Men å kjøre denne bilen krever mye selvdisiplin. For her er det krefter som venter på å bli sluppet løs.

Ser elgen

Farten kan hun forresten kontrollere på head up-displayet som oppleves ca to meter foran føreren og gir mulighet til å kunne følge med på viktig informasjon som fartsgrenser og navigasjon uten å ta blikket fra veien.

-Denne bilen har jeg rett og slett drømt om å få prøvekjøre, sier kabriolet-elsker Anita S Dietrichson. Foto: Tor Mjaaland

Og skulle det dukke opp en elg i skumringen, som det ofte gjør langs Sukkevann, sørger et kamera og led infrarøde hovedlamper å få fram elementer i mørket som vanligvis ikke vil ses. Dyr og mennesker fremheves i instrumentpanelet i tillegg til en gråfarget visning av landskapet. I tillegg kan man aktivere en spotlightfunksjon som vil belyse personer på veiskulderen et lite øyeblikk.

Toppen må jo være en sommertur i denne bilen

Anita S. Dietrichson, adm. direktør Næringsforeningen

Og velger du, som prøvekjører og kabrioletelskeren Anita å kjøre slik bil hele året, skal du vite at kalesjen er så godt isolert at den gir minst like god lyd— og varmeisolasjon som fast tak i en «normal» Mercedes.

Et smykke

Mercedes AMG S63 4MATIC Cabriolet er ikke bare et smykke av en bil. Den har også utstyr som tar den langt på vei mot den førerløse bilen.

Kabrioleten har blant annet en fyldig kjøreassistentpakke som bidrar til økt sikkerhet ved å yte støtte til fører på langturer, under køkjøring eller ved farlige situasjoner. Her finner vi aktiv blindsonevarsling, lane keeping og adaptiv cruisekontroll med styreassistent.

Led hovedlamper tilpasser lysdistribusjonen etter kjøreforhold og fjernlysassistent som automatisk justerer lysstrålen i forhold til møtende trafikk, bidrar til sikker kjøring og optimal sikt. 47 Swarovski-krystaller i hver hovedlampe bidrar til et unikt design.

Og Burmeister musikksystem med 23 høyttalere spesialdesignet for S-Klasse Coupé med en total effekt på 1520 watt, burde gi en lydopplevelse i tillegg til innlagt brumming fra motoren som tilfredsstiller de aller fleste krav.