Eneggede er de ikke, men over 90 prosent av «innholdet» i de tre bilene er likt. Samarbeidet startet for ni år siden da de første utgavene av de tre småbilene ble lansert. Bilene bygges på en fabrikk som tilhører PSA-konsernet, eieren av Peugeot og Citroen. Enkelte var kanskje skeptiske til at franskmennene og japanerne skulle lage bil sammen i et tredje land, men dette har åpenbart gått bra og videreføres nå i nye modeller.

At internasjonal bilindustri samarbeider og lager så å si identiske biler med forskjellig merkenavn, er ikke nytt. Men de tre småbilutgavene fra Citroen, Peugeot og Toyota er et godt eksempel på vellykket samarbeid om det meste. Samtidig som bilene beholder litt av merkeidentiteten.

Små og kjappe

Særpreget finner vi i front og bakende. Her Peugeot 108. Foto: Tor Mjaaland

Det er snakk om typiske bybiler som tar liten plass og er rimelig kjappe i trafikken. Utslipp og forbruk er selvsagt likt på de tre grunnmodellene med en tresylindret 1000 kubikk motor som yter 69 hestekrefter. De to franskmennene kommer også med den nye 1,2 liters motoren på 82 hestekrefter.Prismessig er dette blant de billigste nybilene i Norge, der startpris på de to franskmennene ligger rundt 130.000 kroner, Toyotaen ca 10.000 kroner mer.

Mer enn en småbil

Bak rattet i en av bilene får du imidlertid følelsen av at dette er mer enn en småbil bare egnet for bykjøring. Du sitter godt, foran er plassen god til to, og faktisk også overraskende bra til to relativt storvokste

Og dette er Toyota Aygo med X-en i frontpartiet. Foto: Tor Mjaaland

personer i baksetet. Selvsagt er det ikke overflod av plass til bagasjen, men kjøreegenskaper og komfort har utvilsomt løftet seg fra de utgående modellene. Ikke minst er oversikten god i alle retninger, og bilene trives fint på motorveier i hastigheter som norske trafikkregler godtar.

Mange versjoner

Det er en rekke forskjellige versjoner å velge mellom. Går du opp til høyeste nivå, får du blant annet en sju tommers skjerm som viser alt fra navigasjon til multimediesystemet. Men da har du også gått opp noen titusen kroner i pris.

Citroen C1 har Citroens typiske uttrykk i grillen. Foto: Tor Mjaaland

Hva er det så som skiller trillingene fra PSA-fabrikken? «Inni er de like», som det heter i sangen, men «ansikt» og bakende bærer tydelig preg av hvilken familie de kommer fra. Toyotaen har som gjennomgangstema bokstaven X, som er meget synlig når man observerer bilen forfra.Bak er lyktene plassert forskjellig, noe som gjør at innlastingsbredden blir litt større på de to franskmennene enn på trillingbroren med japansk navn.

Følelser avgjør?

Hvilken av de tre bilene skal så norske bilkjøpere velge? Her avgjøres det antagelig mer av følelser og tidligere forhold til bilmerkene. Kvalitet og ytelse skal jo være identisk, utseendet er ikke veldig forskjellig, mens prisen altså varierer litt.

Tidligere modeller har vist seg å appellere til unge mennesker. Det bør de nye trillingene i minst like stor grad gjøre. Nytt denne gang er at de mange elbilene kanskje er en ny konkurrent for de små, kjappe og miljøvennlige fransk/japanske trillingene.

Det vanskelige valget

Men hvilken av trillingene skal så kundene velge? Vi lar salgssjefene få slippe til:

— For det første har vi den rimeligste bilen med mest utstyr! Så hvorfor betale mer for å få mindre når de er støpt i samme formen, spør Einar Kolstad hos Abrahamsens Auto om «sin bil», Citroen C1. Og legger til:

— Vi er foreløpig de eneste som kan levere med den nye motoren med hele 82 hk! Og prisforskjellen er så beskjeden som kun 5000 kroner mellom 68 hk og 82 hk.

— Vi mener at kunden bør velge Toyota Aygo fordi den har et vesentlig bedre design enn sine halvsøsken, skryter Halvor Åmot hos Smiths Auto. Og legger villig til at en annen god grunn til å velge Aygo er Toyota's ubestridte kvalitet, samt service og annenhåndsverdi.

— Vi har også gratis service og gratis veihjelp i tre år og inkluderer ekstra utstyr allerede fra rimeligste utgave av.

— Vår bil har en fantastisk bra startpris på bare 129.900 kroner, og den er arvtakeren etter den populære 107 som ble en av Norges mest solgte i sin klasse, sier Jonny Bjørnsen hos Bertel O. Steen.

— Peugeot 108 er 100 prosent Peugeot, kun sidene på bilen er identisk med søsknene fra Toyota og Citroen, sier Bjørnsen, og peker på mulighetene til personlig tilpasning både innvendig og utvendig med open air-tak som et alternativ.

At salgssjefen hos Toyota i tillegg antyder at de har selgere som er noe penere enn gjennomsnittet, tar vi for et ekte salgssjef-utspill i en tøff konkurranse om småbilkjøpernes gunst!