57 prosent av norske lektorer sier i den ferske medlemsundersøkelsen at de har følt et press fra skoleledelsen om å gi elever standpunktkarakterer. Det til tross for at elevene har hatt et så stort fravær at lektorene egentlig har ment at grunnlaget for å sette karakter ikke har vært godt nok, skriver Dagsavisen.

— Vi står overfor et voksende problem der skoleledere som konkurrer om best mulig resultater for sin skole, mer eller mindre eksplisitt krever bedre resultat, sier leder Gro Elisabeth Paulsen i Norsk Lektorlag.

Paulsen mener det er i ferd med å vokse fram en ukultur innen norsk skoleledelse.

— Jeg mener rektorer beveger seg inn på faglærerens ansvarsområde og tråkker over en grense. Da ser vi at flere setter standpunktkarakterer på tynt grunnlag for å pynte på resultatet, sier hun.

Paulsen forklarer presset med at det siden 1990-tallet har vært en sterk økning i forventningene til karakterene blant skoleeierne. Det igjen har lagt press på rektorene. (©NTB)