Ved midnatt, natt til lørdag, går fristen ut i meklingen for rundt 700 piloter i lavprisselskapet Norwegian.

Fører ikke meklingen mellom de ansattes organisasjon Parat og arbeidsgiversiden NHO Luftfart frem, vil Norwegian bli rammet av selskapets første pilotstreik siden starten i 2002. I første omgang vil 70 flyvere bli tatt ut.

Det vil bety hundrevis av kansellerte avganger i løpet av få dager. Pilotene har dessuten signalisert klart at det vil komme en rask opptrapping, og med en varslingsfrist på fire dager kan en utvidelse av streiken komme allerede tidlig neste uke.

Tapene for Norwegian kan allerede ha slått inn, og kan bli enorme. Da én eneste kabinansatt var i streik i 13 dager i fjor, kostet det selskapet 100 millioner kroner i form av tapte inntekter. Mange droppet å kjøpe flybilletter fra selskapet.

Svarer på hard pilot-kritikk

De norske pilotenes fagforeningsleder, Halvor Vatnar, har kommet med knallhard kritikk av Norwegian og Bjørn Kjos. Til VG og NRK har lederen for Norwegian Pilot Union kritisert selskapet «for å ville tyne pilotene og rasere tariffavtalen» og dessuten for å «kjøre en strategi for fagforeningsknusing.»

Nå svarer Norwegian-ledelsen:

— Alle ansatte må innse at Norwegian nå befinner seg i et veiskille. Vi konkurrerer i dag ikke bare mot andre lavprisselskaper som Ryanair men også mot store europeiske flyselskaper som Lufthansa, KLM og Air France. Felles for disse er at de nå overfører en stadig større del av sine ruter til nye lavprisselskaper som de starter selv, og som har lavere kostnader enn dem selv. Det samme ser vi skjer i SAS i Danmark, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til Aftenposten.

Tror Ryanair kommer innen to år

Skånvik peker også på Ryanair som lenge har varslet at de vil inn på innenriksruter i Skandinavia.

— Det tror vi vil skje innen et par år. Vi er rett og slett ikke konkurransedyktige med det kostnadsnivået vi har i Skandinavia. Det er derfor vi i flere måneder nå har sittet i en rekke møter og arbeidsgrupper med pilotene og Parat for å se hvordan vi sammen kan redusere kostnadene, sier Skånvik.

Dette er pilotbetingelsene

Aftenposten har fått tilgang til en tabell fra januar i år som viser lønnsnivå for piloter og kabinpersonale i Norwegian i ulike markeder, og som dermed også viser hva de streike-klare pilotene tjener. Summene er eksklusivt opparbeidet pensjon, forsikringer, medisinske utgifter og fridagskjøp. dvs. de store ekstra kostnadene selskapet har i Norge er ikke med i tabellen.

  • En norsk kaptein har en årlig snittlønn på 1.142.172 kroner.

  • En styrmann har i snitt 744.468 kroner.

  • Sier man seg villig til å jobbe på en fridag vil det for en styrmann bety inntil 7.900 kr ekstra per dag, mens en kaptein kan få opptil 12.000 kroner. Denne summen gjelder uansett hvor lite eller mye man jobber i løpet av den fridagen man selger. Nå vil selskapet ha en mer fleksibel arbeidstid som man håper skal redusere behovet for bl.a. «fridagskjøp».

  • Piloter som av medisinske årsaker blir kjent ikke flyvedyktig, får utbetalt en engangs forsikringssum på 5,3 millioner kroner skattefritt. Tidligere var det to-tre tilfeller av «loss of licence» i året, nå har dette tallet økt dramatisk i Norwegian etter at utbetalingsbeløpet ble doblet. Forsikringspremien har på to år gått opp fra 18 millioner til over 100 millioner kroner. Nå vil selskapet redusere summen til det halve, slik ordningen var inntil for få år siden og heller tilby omskolering.

  • De norske pilotene er de eneste i hele selskapet som har den mest gunstige pensjonsordningen, ytelsesbasert pensjon. Alle andre grupper inkludert ledelsen har for lengst blitt overført til innskuddspensjon.

Åpner for å se på pensjonen

I flere måneder har Norwegian drevet forhandlinger i håp om også å oppnå lønnsfrys med pilotene, men blitt avvist. Pilotene har imidlertid signalisert vilje til å se på pensjonsordningen og mulig overgang fra ytelses- til innskuddsordning.

Forhandlerne har også forsøkt å få til endringer med hensyn til arbeidstiden. Norwegians skandinaviske piloter arbeider i snitt vel 700 timer i året. Den øvre grensen i EU er 900 timer og ellers i Norwegian-konsernet, som har baser i Finland, England og Spania er flytiden betraktelig høyere.

Halvor Vatnar, Foto: Vegard Wivestad Grøtt, NTB Scanpix

Lederen for Norwegian Pilot Union, Halvor Vatnar, sier årets oppgjør kommer til å dreie seg om å sikre pilotene faste jobber fremfor store lønnstillegg.— Alt snakket om lønn er avsporing. Norwegian er det flyselskapet i Europa med lavest kostnader, unntatt Ryanair. Jeg håper ikke Ryanair representerer fremtidens ansettelsesmodell med selvstendig næringsdrivende piloter som de leier inn – som om de drev en rørleggerforretning, sier Vatnar.

Pilotene: - Dobbelt betaling er vanlig

Han sier at dobbel betaling for å jobbe på fridager ikke er mer enn i andre bransjer, og skyldes mer at selskapet har for få enn for godt betalte piloter. Han understreker at det denne gangen er viktigst for pilotene å sikre at avganger fra skandinaviske baser skal flys av skandinaviske flyvere med tariffavtaler.

Norwegian har flyttet alle piloter over fra eierselskapet Norwegian Air Shuttle til et datterselskap, Norwegian Air Norway. Dette mener pilotene skaper stor usikkerhet for faste jobber i fremtiden fordi det nye selskapets økonomi vil være utsatt.

- Derfor er dette ikke et lønnsoppgjør, det er heller snakk om et være eller ikke være for organiserte piloter i Skandinavia med tariffavtale og faste ansettelser, mener Vatnar.