Forbrukerrådet mener produktene ikke er forenelig med en sunn start på dagen for barn i vekst og utvikling. Ifølge produktlisten inneholder de seks innklagede frokostblandingene mye mer sukker enn det som er tillatt å reklamere for mot barn.

— Nå mener vi bransjen må ta grep. Søte frokostblandinger i pakker med friske farger, smilende figurer og tegneserier frister barn til usunne frokostvaner, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet.

— Matvarenes innpakning er ikke tilfeldig. Når det kommuniseres aggressivt og direkte til barn gjennom produktets helhetlige utforming, ønsker de å påvirke barnas valg. Da mener vi det er markedsføring som må slås ned på, fortsetter Instefjord.

Frokostblandingene som er klaget inn, er Weetabox Weetos choco, Kellogg's Coco pops crunchers, Nestlé Nesquik, Nestlé Lions Cereals, COOP Honey Bees og Kellogg's Honni-Korni smacks. (©NTB)