I mai gjennomførte Forbrukerombudet en tilsynsaksjon mot 40 av landets største blogger, melder Aftenposten onsdag. Det endte med refs til 21 bloggere for brudd på markedsføringsloven — én av dem er kristiansanderen Kristina Andersen.

24-åringen har blogget i sju år og har rundt 15.000 daglige lesere.

— Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre bedre. Jeg må ta en prat med Forbrukerombudet, sier Andersen.

Forbrukerombudet mener at bloggerne ikke opplyser leserne godt nok om hva som er reklameinnlegg og annonsørsamarbeid på sine plattformer.

Andersen har 15.000 daglige lesere på bloggen sin. Foto: kristinaandersen.blogg.no

— Ikke reklame- Flere av tingene de «tar meg på» er ikke reklame. Jeg har blant annet tatt bilde av en juice som de mener jeg får betalt for. Det stemmer ikke, sier Andersen.

Å opplyse leserne om slike hverdagssysler er en del av jobben, mener hun. En jobb som ifølge regnskapstallene for 2014 ser ut til å være ganske lukrativ. Kristina Andersen AS hadde inntekter på over 1,2 millioner i fjor.

— Dette er første gang jeg får kritikk, og den tar jeg til meg. Samtidig blir dette tungvint om man hele tiden skal bli misforstått. Kanskje jeg bare må drikke mindre juice, sier Andersen.

Fem av Andersens ti siste innlegg er tydelig merket som reklame. Hun avviser at det er aktørene som kjøper reklameplass som ønsker at bloggerne ikke skal merke innleggene.

Forbrukerombudet 2.jpg Foto: GORM K GAARE

Får ny sjanseForbrukerombud Gry Nergård er overrasket over resultatene av aksjonen.

— Vi har faktisk vært i kontakt med disse bloggerne i flere år. Det var ganske overraskende å oppdage at over halvparten fortsatt bryter loven, sier Nergård.

Forbrukerombudet har ikke mulighet til å sanksjonere, men har altså gitt de 21 bloggerne kritikk i en e-post.

— Vi har muligheten til å bringe bloggerne inn for Markedsrådet, som kan komme med økonomiske sanksjoner. Dette var noe vi vurderte sterkt, men valgte å gi dem en ny sjanse, sier Nergård.