Grundekjøn mener det er sikrere å foreta forbikjøringer med en Tesla på grunn av akselerasjonen. - Trafikksikkerheten bedres fordi man kommer fortere tilbake i rett fil, sier han. Foto: Christian Tunge

— Man kan jo ikke klare seg med 400 hester når man kan få 700, sier kristiansandsordfører Arvid Grundekjøn (H) til Fædrelandsvennens reporter i Drammen.

Arvid Grundekjøn bak rattet på sin nye Tesla i Drammen tirsdag ettermiddag. Foto: Christian Tunge

Grundekjøn bestilte en Tesla model S i september, men oppgraderte da det like etterpå ble kjent at en ny toppmodell kom denne våren. Tirsdag morgen dro han sammen med kona og deres 18 år gamle sønn Diderik med tog fra Kristiansand til Drammen for å hente elbilen. På grunn av at sønnen er blåruss i år valgte ordføreren rød Tesla.— Jeg fryktet han skulle bruke den som russebil. Derfor måtte jeg kjøpe rød. Men han skal få lov til å kjøre den, ler ordføreren.

Hentet på stasjonen

På grunn av hensyn til aksjemarkedet ville verken pressekontakt Esben Pedersen i Tesla Europe eller Peter Tonning-Olsen i Teslas norske markedsavdeling avsløre om dette er den aller første Teslaen med 700 hestekrefter som er levert i Norge.

Peter Tonning-Olsen i Teslas norske markedsavdeling viser frem bilen til ordføreren. Foto: Christian Tunge

— Arvid er en av de første som får levert denne bilen i Europa, sier han.Teslas selgere hentet selv Grundekjøn og hans familie på togstasjonen i Drammen og kjørte dem til utsalgsstedet hvor bilen ble levert ut.

— Dette er vanlig prosedyre ovenfor kunder som kjøper Tesla. Jeg visste ikke at Arvid er ordfører før du sa det til meg nå, sier Tonning-Olsen til Fædrelandsvennen etter at Grundekjøn har satt kursen mot Kristiansand ved 14-tiden tirsdag.

Ripe i lakken

Da Grundekjøn ble presentert for sin nye bil gjorde selgerne ham oppmerksom på en ripe i lakken foran på bilen.

Denne ripa ble ordføreren gjort oppmerksom på med en gang bilen ble vist frem til han. Foto: Christian Tunge

— Det var jo ikke akkurat en perfekt start, sa ordføreren, men ble gjort oppmerksom på at ripen ville bli lakkert. Grundekjøn og hans familie bor selv på Grim, like utenfor bomringen. Men han avviser at det er årsaken til at han skaffer seg elbil.

- Jeg spaserer stort sett til jobb. Skal jeg være ærlig så var ikke bommen med i vurderingen. Jeg ville ha en spennende bil. Det er flere moro-argumenter for å kjøpe Tesla, blant annet den voldsomme akselerasjonen i en forbikjøring. I tillegg bedres trafikksikkerheten ved forbikjøringene, sier ordføreren om Teslaen som går fra 0-100 på 3,4 sekunder.

59-åringen betalte 859.200 kroner for bilen i høst. Siden er dollarkursen endret og prisen justert opp slik at du må ut med over én million norske kroner for toppmodellen i S-klassen.

— Elbil gir også mindre utslipp av miljøskadelige gasser, og jeg sparer store avgifter, legger ordføreren til i en SMS i etterkant av intervjuet.

Første elbil

Tidligere har ikke ordføreren vurdert elbil.

— Et par venner av meg har skrytt uhemmet av Tesla. Tidligere har elbil vært for spesielt interesserte, men nå har de blitt driftsikre og gøyale. Etter å ha prøvekjørt den gamle utgaven bestemte jeg meg, forteller høyrepolitikeren.

- Er det korrekt av en folkevalgt politiker å kjøpe en så dyr elbil?

— Det ser jeg ikke noe probem med. Frem til nå har jeg kjørt en Mercedes S-klasse, som koster over det dobbelte. Teslaen er en dyr bil, men det er ekstremt mye bil for pengene. I tillegg sparer man mye penger på grunn av reduserte avgifter. Jeg synes det er fint som ordfører å kunne være med på å profilere miljøet. Forurensing i bykjernen er et problem, også i Kristiansand, svarer han.

To Mercedes'er

Han legger til at han ikke legger bensin- og dieselbiler på hylla på grunn av elbil-kjøpet.

- Jeg beholder to Mercedes'er. Istedet for Tesla har jeg vurdert en Mercedes S-klasse, men de koster over to millioner kroner nå, så Teslaen blir en del billigere også, sier Grundekjøn.

Herkan du forøvrig lese en anmeldelse av Teslas nye toppmodell.