Det svenske Trafikverkets analyse som er gjort for svenskenes variant av NAF, Motormännen, viser at om alle personbilene som er eldre enn ti år hadde blitt skrotet, så ville antall skadde og døde i trafikken gått ned med rundt 700 personer hvert år skriver VG.

I Norge er flere enn 1,1 millioner biler mer enn ti år gamle, og halvparten av disse igjen er mer enn 15 år gamle, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Mellom 2009 og 2013 var biler eldre enn ti år involvert i hele 63 prosent av dødsulykkene i Sverige. Ifølge Trafikverkets beregninger kunne halvparten av dem som døde i ulykker med gamle biler, overlevd dersom de hadde kjørt en nyere og moderne bil.

— Denne forskjellen er faktisk enda større i Norge da vi har en enda eldre bilpark, faktisk blant Europas eldste. Vi har tall som viser at de siste 25 årene har bilene blitt 90 prosent sikrere. Det har skjedd enormt mye på sikkerhet, og vi må få de gamle farlige bilene ut av veien, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF til avisen.

Som et ledd i fornyelsen av bilparken har NAF foreslått å øke dagens vrakpant fra 3.000 kroner til minimum 5.000 kroner. (©NTB)