Kjoskombo-RuMRMshDsU.jpg
Dette er en del av pilotavtalen mellom Norwegian og flyverne i Norge, Sverige og Danmark.

Aftenposten har kopi av avtalen som nå sendes ut på uravstemming. Avtalen er underskrevet av Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Avtalen, skriver Kjos, garanterer juridisk, faktisk og økonomisk for at morselskapet Norwegian Air Shuttle vil opprettholde en pilotbemanning på minimum 687 stillinger. Dette er bemanningen i dag. De streikende pilotene har hele tiden vært klar på at konserntilknytningen har vært avgjørende å få frem.

I neste avsnitt åpner avtalen likevel for å kutte i pilotstaben i Skandinavia. Den gir Kjos anledning til ikke å ansette nye piloter når noen mister flylisensen sin eller går av for aldersgrense eller blir pensjonert.

I avtalen heter det:

— Antallet pilotstillinger omfattet av garantien reduseres i takt med naturlig avgang knyttet til LoL ( loss of licence, red.anm.) og pensjon/alder. Denne garantien har samme varighet som Pilotavtalene og fortsetter å gjelde i henhold til ettervirkninger av Pilotavtalene i samsvar med den norske arbeidstvistloven, heter det i avtalen.

Dermed vil Kjos kunne kutte i pilotstaben med avtalen i hånd.

Mister retten til å føre fly

I Parat avstår ledelsen fra å kommentere selve innholdet, men leder Hans-Erik Skjæggerud sier:

Hans-Erik Skjæggerud, Parat. Foto: Larsen, Håkon Mosvold

– Vi har nå fremforhandlet et resultat vår forhandlingsdelegasjon anbefaler våre medlemmer å stemme ja til. Så lenge uravstemningen pågår, er det ikke naturlig for oss å bidra til en diskusjon om avtalens innhold i mediene, sier han.Han legger til:

– Vi har aldri ønsket å overta den «kommersielle styringen» av selskapet, slik Bjørn Kjos flere ganger har hevdet i mediene. Det som imidlertid har vært vårt krav, er å få en avtale med reell arbeidsgiver som vi mener er morselskapet Norwegian Air Shuttle. Etter at Aftenposten har publisert avtalen, er det ingen som lenger kan være i tvil om at pilotene har vunnet frem og nå sitter med den avtalen de hele tiden har ønsket seg, sier Skjæggerud.

I Norwegian ønsker man ikke å si noe om avtalen: — Vi er glade for at partene har kommet til enighet slik at passasjerene våre kan være trygge på at flyet går og våre kolleger som har vært permittert er tilbake på jobb, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Aftenposten.

Etter at Aftenposten forstår, kan avtalen innebære at det blir flere titalls færre piloter i de neste tre årene. Opplysninger vi har om omfanget av pensjonsavgang i denne delen av virksomheten, tilsier at rundt ti piloter vil går av for aldersgrensen i denne perioden.

Loss of Licence har de senere årene ligget på tre til fem pr. år. I fjor skvatt det imidlertid opp til rundt 20. Loss of licence inntrer når pilotene midlertidig eller fast mister retten til å fly på grunn av medisinske årsaker.

Knyttes til Norwegian Air Shuttle

For pilotene har det vært viktigst å få knyttet tariffavtalen opp mot morselskapet Norwegian Air Shuttle for å øke tryggheten for jobbene. Da partnere signerte avtalen tirsdag denne uken, oppfattet Parat og Norwegian-pilotene det som en full seier og at avtalen er juridisk bindende med morselskapet Norwegian Air Shuttle.

I et dokument som bærer tittelen «Forpliktende erklæring vedrørende pilotansettelser og konserntilhørighet», har Bjørn Kjos også skrevet under på at fast behov for piloter skal dekkes gjennom fast ansettelse i et selskap i Norwegian-konsernet.

— Uavhengig av hvilket selskap i Norwegian-konsernet den enkelte pilot er ansatt i, skal konsernet alltid bygge sin ekspansjon på prinsippet om faste ansettelser, trygge arbeidsforhold og respekt for lokale avtaler og arbeidsrettslige prinsipper, heter det.