I fjor ble 25 av Transportklagenemndas vedtak helt eller delvis ikke fulgt av flyselskapene klagene var rettet mot. Åtte av sakene var rettet mot Norwegian.

— Listen bør egentlig være tom. Vi har en avtale med bransjen om at vi skal ordne opp i nemnda når kunden og selskapet ikke blir enige, sier Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet til NTB.

De åtte sakene dreier seg om kunder som skulle fly med Norwegians Dreamliner-fly, men der flytypen ble byttet. Transportklagenemnda mente dette ga kundene rett til 10 prosent avslag.

Norwegian viser til at Asker og Bærum tingrett har slått fast at man ikke har krav på erstatning i slike saker, og viser til at de har fulgt alle nemndas vedtak i andre saker.

— Vi forstår selvfølgelig at mange har vært skuffet over at de ikke fikk fløyet Dreamliner, men vi mener at vi har gitt de reisende et tilfredsstillende tilbud med en annen flytype på samme rute, en praksis som er vanlig i bransjen, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til NTB. (©NTB)