Q-Meieriene står bak sitt eget produkt Skyr. Skyr-navnet og designen er beskyttet, men Q-Meieriene har ikke beskyttet selve begeret. Fjordland selger yoghurten Yoplait Double 0 % som kom på markedet med nytt beger 1. mai. Q-Meieriene mener Fjordlands beger er en kopi av Skyr-begeret, skriver Dagens Næringsliv.

Q-Meieriene mener å kunne bevise at Fjordland har brutt bestemmelsene om etterligning og god forretningsskikk i markedsføringsloven.

— Vi har lagt ned en unik egeninnsats for å få fram Skyr og dette begeret og har klart å skaffe oss en posisjon i markedet. Så kopierer Fjordland oss og lanserer en åpenbar dobbeltgjenger. Forvekslingsfaren er stor, og dette er grådig kjipt, sier Q-Meierienes sjef Bent Myrdahl.

Q-Meierienes styreleder og Q-Meierienes eier Kavli Norges sjef Karl Johan Ingvaldsen mener Fjordland har snyltet. Han sammenligner det med at noen har tatt en Zalo-flaske og fylt den med et annet oppvaskmiddel. Fjordland avviser kontant påstandene om å ha snyltet på konkurrenten.

— Det er utrolig trist at Q-Meieriene ønsker å gå til retten med denne saken. Vi har ikke vært i nærheten av å kopiere Q-Meieriene, sier Fjordland-sjef André Goebel. (©NTB)