Nikoline Ibsen (1,5 år) klatrer opp i det bakovervendte bilsetet og setter seg til rette, før pappa Sigurd strammer selen og kjenner at den sitter som den skal. Da foreldrene nylig skulle kjøpe nytt sete til Nikoline og broren Jørgen (4), gjaldt kun det beste.

— Vi leste alt som er av tester, forteller Trine. Jørgen var tre og et halvt år og hadde vokst fra sitt bakovervendte sete.

- Vi var veldig i tvil om vi skulle kjøpe fremovervendt eller et nytt bakovervendt til ham. Egentlig bør de jo ha bakovervendt til de er fire år, sier Sigurd.

Generelt er bevisstheten om viktigheten av sikring høy i Norge. Problemet er at mange bruker utstyret feil. Foto: Fredrik Varfjell/NTB scanpix

Foreldrene passer på at belter ikke er vridd, og at ikke løse gjenstander ligger i bilen når de kjører. De vet at store klær på barna, som bobledresser, kan øke faren for skader hvis en ulykke skulle skje. Sikkerhetsnett og overtrekk til bagasjen er på plass.Å kjøre uten sele er selvfølgelig helt uaktuelt, selv om det tar få minutter hjem fra barnehagen. Som de fleste andre foreldre gjør de alt de kan for å trygge barna i bilen.

Fra hundre til fire

I 1970 omkom hele 560 personer i trafikken, av disse var nesten 100 under 15 år, viser tall fra SSB og Trygg Trafikk. Omtrent halvparten av de omkomne under 15 år var passasjerer i bil. I 2012 omkom fire barn i trafikken, de siste fem årene har gjennomsnittet årlig vært åtte dødsfall.

Nedgangen er større for barn enn for de øvrige aldersgruppene, og fra begynnelsen av 1980-tallet har nedgangen vært aller størst for seks— til niåringene. 89 prosent færre barn mellom seks og ni år døde i trafikkulykker i perioden 2006-2010, sammenlignet med perioden 1981–1985. Direktør i Trygg Trafikk, Jan Johansen er ikke i tvil om at påbudet om sikring av barn i bil har vært svært viktig for den positive utviklingen.

- Barn som er sikret på beste måte i en moderne bil, har svært gode sjanser for å overleve selv en alvorlig bilulykke. Usikret eller feilsikret kan et barn få alvorlige og dødelige skader selv i forholdsvis lav hastighet, sier han.

I 1975 ble det påbudt å bruke bilbelte i forsetet, ti år senere også i baksetet. Påbudet om barnesikringsutstyr i biler kom i 1988. Hvis ikke barn under 15 år er sikret med riktig utstyr, får sjåføren gebyr og nå også tre prikker på førerkortet.

Forskerne Jan Monsrud og Asbjørn Wethal ved Statistisk sentralbyrå (SSB) har studert trafikkulykker tilbake til 1970, og legger i sin analyse av materialet også vekt på at det er bygget flere gang- og sykkelveier, at fartsgrenser i boligstrøk er redusert fra 50 til 30 km/t, at færre barn blir utsatt i trafikken fordi flere blir kjørt til skolen, at flere bruker sykkelhjelm, og at trafikkopplæringen i barnehagene er blitt bedre.

Mange feil

Bilsete som vender bakover bør brukes så lenge som mulig, gjerne til barna er fem–seks år dersom det er plass i bilen. Foto: Fredrik Varfjell/NTB scanpix

Likevel er feilsikring av barn i bil fortsatt utbredt. Marianne Skjerven-Martinsen er lege og doktorgradsstipendiat ved Folkehelseinstituttets Divisjon for rettsmedisin og rusmiddelforskning.Gjennom forskningsprosjektet «Barn i bil» har hun og hennes prosjektgruppe gransket alle alvorlige ulykker med barn som passasjerer på Sørøstlandet de siste tre årene. Resultatene blir publisert på nyåret, og bekrefter i stor grad det en pilotstudie viste:

— Barn som får alvorlige skader, er ofte utsatt for sikkerhetsfeil. Enten gjelder det feil bruk av sikkerhetsutstyr, eller at de er eksponert for løs bagasje, forteller Skjerven-Martinsen.

I en undersøkelse fra 2011 fant hun at 37 prosent av barna var feilsikret i bilen, for 23 prosent kunne feilsikringen fått svært alvorlige konsekvenser ved en kollisjon.

— For de minste barna, som er festet i ulike typer barneseter med interne seler, er den vanligste feilen at selene er for løse. Det gjør at barna selv kan ta av skulderselene, eller at de kan skli av skuldrene i en ulykke. De vanligste feilene for barn som festes med bilens belte, er at det ligger for løst eller på feil sted. For eksempel at skulderdelen er under armen eller bak ryggen, og at hoftedelen på belter er for løst og for langt opp på magen, forteller Skjerven-Martinsen.

Passer på

Feilene i undersøkelsen var flest i aldersgruppen 4–7 år. De tre siste årene har det imidlertid ikke vært noen dødsulykker blant barn under 16 år på Sørøstlandet.

- Det er veldig gode tall, og noe man ikke har sett før. Med mer informasjon til foreldrene er det fortsatt stort potensial for å få ned skadene, sier Skjerven-Martinsen.

Trine og Sigurd Ibsen synes det høres mye ut at et av tre barn er feilsikret i bil.

— Det tar ikke lang tid å sjekke at barna sitter skikkelig sikret, sier Trine.

Imidlertid gjelder er det ikke bare de voksne som tenker trafikksikkerhet.

— Før vi kjører, spør Jørgen alltid om vi har tatt på sele. Han passer på oss også, sier hun.

Slik sikrer du barna i bil

De tre vanligste feilene er:

1. Feilplassert belte/sele (under armen/bak ryggen/over overarmen).

2. Kun sikring med sikkerhetsbelte (barn under 135 cm eller under 36 kg).

3. Løse eller vridde belter.

  • Det er påbudt å sikre barn med godkjent barnesete til de er minst 135 cm høye, eller over 36 kilo tunge.

  • Barn bør sitte bakovervendt så lenge som mulig, helst til de er 4 år. Hvis det er plass i bilen, kan barna gjerne sitte bakovervendt til de er fem-seks år.

  • Ha aldri beltet bak ryggen eller under armen, og husk å stramme beltene godt.

  • Pass på at hoftedelen av bilbeltet ligger nede over hoftekam og ikke over magen. Det gjelder også de voksnes bilbelter.

  • Husk å følge bruksanvisningen for utstyret, og vær sikker på at det er riktig montert.

  • Barn under 140 cm bør ikke plasseres i et forsete med airbag som ikke er koblet ut.

  • Høyde og vekt bestemmer hvilket barnesete man skal velge:

Baby 0 – 13 kg (vektklasse 0)

Småbarn 9 - 18/25 kg (vektklasse 1 og 2)

Større barn 15 – 36 kg (vektklasse 3)

  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt er tilgjengelig i bilen.

  • Ta med barn og bil til butikken når du kjøper barnesete. Da får du prøvd om det passer både barnet og bilen.

  • Du kan kjøpe eller arve brukt sikringsutstyr, men gjør det aldri uten å kjenne forhistorien. Husk å kontrollere at sømmer, belter og låser er intakte, og å få med monteringsanvisningen. Utstyret kan også svekkes over tid. Seter eldre enn 8-9 år bør kasseres.

  • Ha aldri løse gjenstander på bagasjehylla, eller liggende løst andre steder i kupeen.

(Kilde: Trygg Trafikk)