I årets store vinterdekktest var det med ti ulike piggdekk og 11 piggfrie vinterdekk. Testen er et samarbeid mellom NAF-magasinet Motor, svenske Aftonbladet og finske Tekniikan Mailma og gjennomføres på et spesialanlegg for dekktesting nord i Finland.

Det som teller mest er sikkerhet, og dekkenes egenskaper på snø og is vektlegges tyngst.

Topp tre blant piggdekkene 2016 (delt førsteplass):

  • Continental IceContact 2 – 8,6 poeng

  • Nokian Hakkapeliitta 8 – 8,6 poeng

  • Bridgestone Noranza 001 – 8,4 poeng

Topp tre blant piggfrie dekk 2016:

  • Continental ContiVikingContact – 7,6 poeng

  • Nokian Hakkapeliitta R2 – 7,5 poeng

  • Michelin X-Ice XI3 – 7,4 poeng

Se flere resultater og hele testen her

Rune Korsvoll, redaksjonssjef i NAF-magasinet Motor, har i en årrekke vært med på tester av vinterdekk. Han ber folk om å tenke gjennom valget av dekk for den kalde sesongen.

Hva bør avgjøre om man skal velge pigg eller piggfritt?

– Først og fremst hva slags kjøreforhold det er der man pleier å kjøre. Pigger er en fordel på blank is, faktisk en ganske stor fordel i forhold til piggfritt, sier Korsvoll.

Han mener likevel at erfaring er en vel så viktig faktor.

– Har du mye kjøreerfaring, kan du godt klare deg med piggfritt. Da er du i stand til å forutse at det er glatt, at et t-kryss kan ha blankpolert is, og at en bro over en elv kan ha det samme. Er du en fersk sjåfører, ville jeg satset på piggdekk, da har du en ekstra sikkerhet, sier Korsvoll.

— Helårsdekk funker ikke

ERFARING: Rune Korsvoll, redaktør i Motor, har testet vinterdekk i en årrekke. FOTO: Andrea Gjestvang

Testene viser at pigg og piggfritt er omtrent like bra på snøføre, og at det heller ikke skiller så mye på våt asfalt. Samtidig er det slik at de som er best på is, er dårligst på våt asfalt. – Helårsdekk, fungerer det?

– Etter min mening er det ingen ting som heter det i dag. Man bruker sommerdekk om sommeren og vinterdekk om vinteren. Såkalte helårsdekk er ikke særlig bra på sommerføre, de vannplaner lett og har stor bremselengde, de er heller ikke bra om vinteren. Som bilist må du ta deg bryet med å bytte dekk.

– Europeiske vinterdekk sammenlignet med nordiske, hva er forskjellen?

– I årets dekktest hadde vi med et mellomeuropeisk dekk fra Continental for å vise forskjellen. Og det er dramatisk forskjell. De mellomeuropeiske dekkene er dårlig egnet på is og snø.

Ifølge Korsvoll er disse dekkene konstruert for våte veier og slaps, ikke de «barske» nordiske forholdene.

– Ved bremsing på glatt is i 50 kilometer i timen stoppet Nokian Hakkapeliitta på 39,7 meter, beste piggfrie klarte det på 55,7 meter, mens et Continental-dekk laget for Mellom-Europa brukte 77,9 meter. Det er også stor forskjell på snø. På våt asfalt er det mellomeuropeiske best.

NORDISKE FORHOLD: Det er viktig at vinterdekkene er tilpasset nordiske forhold. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix

— Du kan lett spare 2500 på fire dekk

– Er det verdt å kjøpe dyre dekk, sammenlignet med såkalte billigdekk?

– Hvis du tar deg bryet med å ringe fire dekkforhandlere, sparer du lett 2500 på fire dekk. Samtidig finnes det en del rimeligere dekk som hevder seg bra i testen, både pigg og piggfritt.

Men jeg ville prøvd å spare penger et annet sted. Bulker du én gang på grunn av lengre bremseavstand, blir det fort dyrt. Og tenk om det løper et barn ut i veien.

– Hvor lenge holder et vinterdekk?

– Sommerdekk slites ofte ned før aldersgrensen, det annerledes er med vinterdekk. Etter fem til seks år bør du bytte, selv om det er mye mønster igjen, avslutter Korsvoll.