Sikkerhet. Volvos mantra og ledestjerne. Og aldri har Volvo bygget en sikrere bil enn nye Volvo XC90. SUV-en fikk 97 prosent av 100 for kollisjonssikkerhet i testene og 100 prosent for assistentsystemene.

Viktig metallbit

Innen annen bil scoret like høyt i 2015. Én ting er assistentsystemene. Ingen andre har en like komplett pakke.

Men også når ulykken først er ute, har bilen en rekke systemer som trår til for å minimere skaderisikoen. Ett av disse systemene inkluderer en liten metallbit i forsetene.

Om bilen kjører av veien, deformerer metallbiten seg og tar dermed opp deler av kollisjonsenergien. Dermed reduseres belastningene på ryggen med om lag 30 prosent.

Mini Clubman skuffer i omfattende sikkerhetssjekk:

­– Må hindre at ulykkene skjer

– De store sikkerhetsmessige sprangene ligger bak oss. I fremtiden vil vi se mindre steg. Fokuset fremover nå er å hindre at ulykkene skjer, sier professor Lotta Jakobsson, som er Senior Technical Safety Specialist hos Volvo i Göteborg.

Hun mener elektronikk får en avgjørende rolle.

– Elektroniske systemer kan hjelpe oss til å unngå at en ulykke inntreffer, eller til å redusere skadevirkningene av den, men det er viktig at slikt utstyr blir standard i alle biler for at det skal få en stor effekt, sier Jakobsson.

  • Noe helt annet:

METALLBIT: Denne metallbiten gjør at forsetene kan deformere seg ved en ulykke. Det reduserer belastningen på ryggen med rundt 30 prosent, sammenliknet med seter som ikke har denne metallbiten. (Foto: Jan Harry Svendsen)

Strengere krav

Det var likevel ikke bare Volvo som utmerket seg. Mercedes GLC ble kåret til den sikreste blant de minste SUV-ene i 2015, mens Volkswagen Touran var den sikreste fleksibilen.

Ifølge Euro NCAP kommer de sikreste bilene i 2015 fra Tyskland, Sverige, Japan og England.

De senere årene har kravene for å oppnå fem stjerner blitt stadig strengere, og i år skjerpes kravene ytterligere gjennom et krav om at biler må ha autobrems som også oppdager fotgjengere.

Opptatt av sikkerhet? Sjekk ut disse sakene: