– Tilbakemeldingene var gode, men seertallene sto ikke i forhold til satsingen. Kampene hadde fra 30 000 til over 100 000 seere – omtrent som forventet – men antallet som fulgte vår såkalte «build up» var betraktelig lavere. Vi brukte enormt mye sammenlignet med hva vi fikk igjen, røper kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge.

I fjor kjørte TVNorge en times oppvarming før fredagskampen på Max. I år blir det bare 15 minutter. Også antallet intervjuer etter kampen skal det kuttes ned på.

Omfordele

Jan Erik Aalbu og Steinar Nilsen skal stå for kommenteringen også denne sesongen. Videomedarbeider Christian Thorkildsen har imidlertid meldt overgang til TV 2. – Overrasket over at magasindelen fikk så få seere?

Pre-sendinger er vanskelig for alle kanaler som lager fotballsendinger.

– Hvor mye sparer dere på kuttene?

– Det vet jeg ikke, og om jeg hadde visst det, er det ikke sikkert jeg ville ha sagt det. Men noe av det dyreste man kan gjøre på TV er å produsere godt innhold , sier Bergestuen, som ikke bruker ordet spare om kuttene.

– Det er riktigere å si omfordele. Nå skal vi lage gode sendinger fra ishockey-VM, lover kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen.

Etter det Aftenposten erfarer sparer TV Norge seks-syv millioner kroner på å kutte fotballsendingene før og etter.