Norske eliteserieklubber kjørte tirsdag reklame for et utenlandsk spillselskap. En glipp hos underleverandøren til Norsk Toppfotball (NTF) var grunnen til det.

Vi var selv inne på hjemmesidene til flere eliteserieklubber, og over alt ble vi møtt med betting-reklame. Trykket vi på videoen, ble vi sendt direkte til selskapet ComeOns nettsider, der vi fikk spørsmål om vi ønsket å bli kunde.

Reklame for utenlandske spillselskap er strengt forbudt i Norge.

— Jobber for å få det fjernet

— Dette er åpenbart ulovlig markedsføring, og etter hva vi forstår er NTF på ballen for å få det fjernet, var reaksjonen fra Norsk Tippings kommunikasjonsrådgiver Roar Jødahl da vi tok kontakt.

Lillestrøm var blant klubbene som fikk spillreklame på sine nettsider. Foto: Skjermdump lsk.no

NTF er Norsk Toppfotball. Alle norske eliteserieklubber har nettsider gjennom Norsk Toppfotball. i 2012 gikk alle klubber på øverste og nest øverste nivå i norsk fotball over på en felles plattform. Ifølge Norsk Toppfotball sine nettsider er det løsningen levert av det engelske selskapet Preform.Ifølge nettsiden kan man annonsere hos den enkelte klubb, eller på hele plattformen. Ønsker man det siste er det Preform som skal kontaktes.

Norsk Tipping står i dag som hovedsponsor for Tippeligaen, en avtale som gjelder ut denne sesongen. Norsk Tipping opplyste tidligere i år at de er svært misfornøyd med den nye medieavtalen mellom Norges Fotballforbund og Discovery.

-Sterkt beklagelig

— NTF sørger for at annonsene fjernes, og finner ut hvorfor de havnet der. Det får vi helt sikkert beskjed om, sier Jødahl i Norsk Tipping.

Thomas Torjusen er medie- og it-sjef i Norsk Toppfotball. Han forklarer at han fikk første melding om feilen rundt 13.45 tirsdag.

- Gjennom vårt annonsesystem, som er levert av Perform, er det skjedd en glipp. De har stående ordre om at det ikke er lov å vise annet enn vår generalpartner. Her har det skjed en eller annen glipp, og så fort vi fikk beskjed om det tok vi affære, sier Torjusen.

Han forklarer at feilen er stoppet like etter 15.30.

Starts nettsider ble også rammet av feilen. Foto: skjermdump ikstart.no

— Dette er sterk beklagelig. Vi er på utadgående kontrakt med denne leverandøren. Det har ingeting med denne saken å gjøre, men når forholdet avsluttes ved nyttår vil vi ikke ha en utenlandsk leverandør som styrer annonsene, sier Torjussen.Han har forklart det samme til Norsk Tipping, og har også vært i dialog med Lotteritilsynet.

Olav Lindebø i Perform visste ikke om problemet da vi tok kontakt ved 14.30-tiden, men henviste oss til Torjussen i NTF.

Lotteritilsynet forventer forklaring

Seniorrådgiver Silje Sægrov Amble i Lotteritilsynet sier reklamen er strengt ulovlig.

— Her er det slik at det har skjedd en glipp. Vi vil få en redegjørelse fra Norsk Toppfotball på hva som har skjedd på den annonseplattformen. Det viktigste for oss er at det er blitt stoppet, sier Sægrov Amble.

— Våre virkemiddel er å fatte vedtak om stans av reklamen, men her har de tatt affære selv. Vi vil følge opp saken ved å få en redegjørelse fra Norsk Toppfotball. Så vil vi følge med på at den samme feilen ikke skjer igjen, sier hun.

- Skal ikke skje

Rosenborg var en av klubbene som ble rammet av feilen. Organisasjonssjef Trond Alstad i RBK sier det hele må være en glipp:

- Det skal selvfølgelig ikke skje. Vi reagerer vel på det som alle andre gjør. Vi er en del av enerettsmodellen, så det er nok en teknisk glipp. Norsk Tipping er en solid støttespiller for Rosenborg og norsk toppfotball, sier Alstad, og henviser videre til Norsk Toppfotball.

Det samme gjør mediesjef Roy Emanuelsen i IK Start. Han var ikke klar over feilen da vi tok kontakt.

Alstad i Rosenborg, hadde som Ståle Lindblad i Lillestrøm nettopp fått beskjed om at reklamen gikk på TV-kanalen til klubbene.

— Dette synes vi ikke noe om, vi forholder oss til de reglene som er satt. Det er nok noen som har vært uheldig på jobben, og jeg regner med at reklamen blir fjernet med en gang, sier Ståle Lindblad i LSK.