Martin Ødegaard er kongen av sosiale medier blant de norske idrettsstjernene, trass sine kun 17 år og manglende spilletid både på Real Madrid og landslaget. Også Petter Northug, Aksel Lund Svindal, Magnus Carlsen, Petter Solberg og Therese Johaug har hundretusenvis av følgere på Facebook, Instagram og Twitter ( SE FAKTA ).

Andre stjerner, som Marit Bjørgen og Martin Johnsrud Sundby, har meldt seg ut. Ingen av dem har offisielle utøversider på Facebook. Bjørgen er riktignok på Instagram, mens Sundby ikke er aktiv i noen av de sosiale mediene.

– Dette er rart i 2016. De klarer seg sikkert bra uten å være på Facebook, men de går glipp av mye. Svært mange unge ser verken på TV eller leser aviser. Man velger derfor bort mange mennesker, sier Cecilie Staude ved institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI. Hun er ekspert på sosiale medier, og har blant annet forsket på markedsføring i disse kanalene.

Bjørgen prioriterer ikke

Marit Bjørgen er på Instagram, men bruker ikke Facebook i stor grad. Foto: ØRN B. BORGEN

Guri Hetland er manager for Bjørgen. Hun forklarer her hvorfor Bjørgen bevisst har valgt å droppe Facebook.– Hun prioriterer ikke å bruke tid på det, rett og slett. Da er det andre ting som er viktigere, sier Hetland.

– Men sosiale medier kan være viktig for profilering og markedsføring?

– Marit har en veldig sterk profil fra før av, og trenger ikke å bygge en sterkere profil. Hun er opptatt av å profilere seg best mulig i sporet, og hun stiller opp når det er konkurranse, sier Hetland.

Har du lest denne?

Martin Johnsrud Sundby er ikke aktiv på noen av de sosiale mediene.

– Jeg er glad i «face-to-face», jeg er glad i å plukke opp telefonen, ringe og høre hvordan det står til med vennene mine. Jeg er sikkert sta på min måte. Har du disse profilene må du også følge opp, men jeg har så mye annet å gjøre i min hverdag. Og etter at jeg ble familiemann er jeg enda mer fornøyd med valget jeg har tatt, uttalte Sundby til Aftenposten i desember 2013.

– Sosiale medier er jo fantastisk for å profilere seg selv, mange er kjempeflinke til det. Jeg må bare bli enda flinkere til å gå kjempefort på ski, sa han.

Northug har kontroll på budskapet

Martin Ødegaard er vår største stjerne, i hvert fall hvis vi teller antall følgere i sosiale medier. Foto: NTB SCANPIX

Andre er langt mer bevisst på å være synlig i de sosiale mediene. Martin Ødegaard er i en særklasse med over 2 millioner følgere på Instagram. Det er riktignok et stykke opp til en annen Real Madrid-spiller, Cristiano Ronaldo, som har over 80 millioner følgere der!Også på Facebook er det 17-åringen som topper norskelisten med 738.000 følgere. Til sammenligning har statsminister Erna Solberg «kun» 173.000 likerklikk på sin offisielle side, mens storavisene VG og Aftenposten har henholdsvis 396.000 og 346.000.

Petter Northug er, ikke overraskende, helt i toppen av listen. Manager Are Sørum Langås er klar på at det er bevisst.

– Sosiale medier gir en unik mulighet til å kommunisere direkte med omverdenen. Du har kontroll på budskapet. Og med mange følgere når du et bredt publikum. I tillegg kan man få mange gode og nyttige tilbakemeldinger fra følgerne, sier Langås.

– Petter er nok, som de fleste andre, innom sosiale medier hver dag. Det er fin rekreasjon i en hverdag som stort sett består av å spise, trene og sove, sier Northug-manageren.

Stort reklamepotensial

Cecilie Staude er ekspert på sosiale medier. Foto: BI

Cecilie Staude ved BI synes det er naturlig at idrettsstjerner generelt er så aktive i de sosiale mediene.– Alle sammen bruker de sosiale mediene stadig mer. Vi deler opplevelsene våre både fra arbeid og privatlivet. For idrettsstjerner som ønsker å bygge relasjoner til fansen, er det viktig å være representert der folk er. Det beste er om utøverne klarer å skape en toveiskommunikasjon med følgerne. Fansen blir også ambassadører for utøverne ved å dele og like, sier Staude.

Mens noen bruker sosiale medier som rene oppslagstavler der man forteller hva man gjør, er andre mer bevisste på mediene som en plattform for markedsføring.

– Hver og en av oss bruker en time på Facebook hver bidige dag. Det er ingen andre medier vi bruker mer tid på. Da sier det seg selv at potensialet er stort når det gjelder markedsføring. Facebook har størst verdi her. Så er det slik at det yngste publikummet bruker Snapchat svært mye, og for å nå disse må man helst være der i tillegg, sier BI-lektoren.