I tillegg er Audi Q7 e-tron solid «subsidiert» av Siv Jensen og Erna Solberg og gir både luksus og overflod av kraft uten at staten får så mye mer enn momsen. For mens Audi-broren Q7 med 272 hk diesel må levere 305.000 kroner i avgift til staten, er den halvert når det gjelder den ladbare hybridutgaven.

Du sitter godt, har god oversikt og kan utnytte Audis virtuelle cockpit der alle betjening skjer enten gjennom touchpad eller talestyring. Foto: Tor Mjaaland

Dermed får du en av de aller største SUV-ene på markedet med totalt 373 hk, et dreiemoment på voldsomme 700 Nm, null til hundre km/t på rundt seks sekunder, for pluss minus en million kroner. Med «på kjøpet» får du en utstyrspakke verd 70.000 kroner som blant annet inneholder navigasjon, varmepumpe og virtual cockpit.

Over 50 elektriske km

Den ladbare hybridutgaven av Audi Q7 er altså trass i avgiftslettelsene ingen billigbil. Men du verden hva du får om du har råd og mot til å satse en million kroner på nybilen.

Nye Audi Q7, som ble lansert for rundt ett år siden, er mindre utvendig men større innvendig enn forgjengeren. Foto: Tor Mjaaland

Viktigste forskjell i forhold til de fossile Q7-utgavene er selvsagt elektromotoren som kan frakte deg elektrisk og utslippsfritt over 50 kilometer før batteriene er tomme. Tester har faktisk vist, i motsetning til hva en del andre ladbare hybrider lover av antall elektriske kilometer, at Q7 e-tron quattro klarer opp mot de oppgitte 56 kilometerene. Er du flink til å lade bilen, kjører du elektrisk i det daglige og overlater mye av ansvaret til dieselmotoren på langturer.

Dieselmotor

Også her mener Audi å ha noe å slå i bordet med i forhold til konkurrentene. For mens en del andre større ladbare hybrider har en stor bensinmotor i kombinasjon med elmotoren, så har Audi valgt en velprøvd tre liters dieselutgave på 258 hester. Den er faktisk overraskende snill når det gjelder forbruk, og burde tilsi at det er realistisk å komme et stykke ned mot de oppgitte 0,17 liter diesel på mila. Vel å merke om du kombinerer med mye el-kjøring.

Bagasjeplassen er det ingen grunn til å klage på. 650 liter burde holde for de aller fleste. Foto: Tor Mjaaland

Audi har også grunn til å være stolt av at den har klart å beholde quattro-systemet i den ladbare hybriden, et 4x4-system de med god grunn skryter av og selv mener er best i klassen.

Lett å manøvrere

Når du setter deg inn i en Audi Q7, ser du raskt at det dreier seg om en stor, ja veldig stor bil. Men på veien merker du det egentlig ikke. Også i bytrafikk er den lett å manøvrere. At vi unngikk parkeringshus med den over fem meter lange bilen, tror vi likevel var lurt.

Audi Q7 e-tron er første ladbare hybrid fra Audi med dieselmotor. Det bidrar godt til bedre langkjøringsøkonomi. Foto: Tor Mjaaland

På landeveien er Q7 e-tron er kjøremaskin som fyller deg med gode opplevelser. Du kan velge å kjøre i ren elmodus, la bilen velge i kombinasjon mellom elmotor og dieselmotor eller ta i bruk det som finnes av krefter i de to motorene. Bruker du navigasjon og plotter inn hvor du skal, samtidig som du kjører i hybridmodus, planlegger bilen selv kombinasjonen av motorene underveis. Til beste for lommebok og miljø.

Fullstappet

I tlllegg kan du få bilen fullstappet av førerstøtte og sikkerhetssystemer. Her kan nevnes at den adaptive cruisekontrollen selv regulerer hastigheten etter hva som er tillatt på stedet, kjørebaneassistenten holder seg på plass i veibanen der oppmerkingen er i orden, radarer bakpå bilen varsler om du er i ferd med å rygge uforsvarlig ut fra en parkeringsplass med fare for kollisjon, og såkalt «exit-varsling» hindrer barn, eller voksne, å åpne dører for å gå farlig kjapt ut om det kommer passerende biler.

Ikke sjuseter

På en bil som denne er det mye mer som kunne blitt trukket frem av spennende løsninger som øker komfort og sikkerhet og gjør føreren bedre egnet til å konsentrere seg om det aller viktigste, nemlig å komme trygt frem med passasjerer og bil. At hybrid-utgaven ikke finnes i sjuseter utgave, vil nok noen barnerike familier savne. Plass til batterier og dieseltank gjør det umulig.

Også baksetepassasjerene har nok av plass i Q7 e-tron quattro. Den ladbarer hybriden leveres imidlertid ikke som sjuseter. Foto: Tor Mjaaland

Men har du tre smårollinger, er det massevis av plass til tre barneseter. Og bagasjerommet er i samme format som resten av bilen, på 650 liter.

Bak rattet har du mange forskjellige kjøremodus å velge mellom. Foto: Tor Mjaaland

Og blir du litt høy på pæra selv etter en langtur i Q7 e-tron, er det kanskje ikke så rart. For her er du litt konge på veien. Av det miljøvennlige slaget, om du er en god lader.