Saken har vakt betydelig oppsikt siden den er den første i en hel serie av erstatningssaker som den svenske advokaten Stephan Eriksson skal kjøre mot det norske selskapet.

Saken, som gjaldt Charlotte Holmquist med familie, skulle egentlig ha startet i Attunda tingrett ved Stockholm den 12. februar.

Nå har Norwegian helt uventet besluttet å gi erstatning på 2400 euro– om lag 21.000 norske kroner — til familien på fire som har reist sak mot selskapet.

Advokaten mener Norwegian ikke tør

— Norwegian våger ikke å la denne saken bli behandlet i en hovedforhandling i retten fordi selskapet fryktet å tape saken, mener advokat Eriksson. Han har krevd samme erstatning for andre personer som var med det samme flyet, men det har Norwegian avvist.

Selskapet har kjørt en hard linje mot familien Holmquist og også konsekvent avvist å forlike saken. Nå, nokså nøyaktig ett år etter hendelsen, legger Norwegian seg helt flat og innrømmer erstatning til familien på fire.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian sier at selskapet har bedt om å få utsatt saken i påvente av EU-domstolens behandling av en sak som omhandler krav på kompensasjon ved forsinkelse som skyldes teknisk feil.

— Attunda Tingrett imøtekom ikke dette ønsket. Dette kombinert med en vurdering av ressursbruk og kostnader, er årsaken til at vi valgte å betale. Det er viktig for oss å understreke at vi fortsatt mener den tekniske feilen på denne Airbusen var utenfor Norwegians kontroll, sier han.

— Det er godt mulig at passasjerene på samme flygning vil få samme kompensasjon, men de må ta direkte kontakt med oss, sier Sandaker-Nielsen.

Offenlig krangel mellom advokatene

I tillegg til krangelen om erstatning har advokatene røket offentlig i tottene på hverandre. Norwegians advokater har beskyldt Stephan Eriksson for uetisk oppførsel og for å lede an i en kampanje for å skandalisere det norske flyselskapet. Dette har Eriksson kontant avvist.

De fire og over 300 andre reisende ble rammet på den aktuelle flyvningen 15. februar i fjor da det oppsto teknisk feil på Norwegian-flyet som skulle gå fra Arlanda til Bangkok.

Fordi Norwegian måtte leie inn et erstatningsfly fra det portugisiske selskapet Euro Atlantic ankom passasjerene over 16 timer forsinket til Thailand. Innleieflyet ble rammet av en drivstoff-lekkasje.

Dermed, mente de, hadde de krav på erstatning etter som EU-lovgivningen fastsetter at passasjerer som blir mer enn tre timer forsinket på langruter, har krav på 600 euro i erstatning.

— Ikke tale om, svarte Norwegian som hele tiden har avvist å betale erstatning fordi man mente at feilen som forårsaket forsinkelsen var ”ekstraordinær og utenfor selskapets kontroll”. I slike tilfeller bortfaller selskapet plikt til å gi passasjerene kompensasjon.

Kjører erstatningssaker på løpende bånd

Hadde saken havnet i retten og Norwegian hadde tapt, ville avgjørelsen fått stor prinsipiell betydning for flypassasjerer som har vært rammet av Dreamliner-problemene som selskapet har slitt med på sine langruter.

Advokat Eriksson har overfor Aftenposten tidligere sagt at fellende dommer i Sverige senere vil bli brukt norsk rett, for å liknende saker der Norwegian har påført norske reisende store forsinkelser. Det juridiske grunnlaget vil være det samme i begge land.

Eriksson jobber på oppdrag fra Travelrights, som har spesialisert seg på å kjøre erstatningssaker mot flyselskaper. Han gjør det klart at han akter å fortsette å kjøre saker inn for svensk domsstol mot Norwegian.

Allerede i neste uke vil Norwegian bli stevnet på vegne av et hundretalls andre passasjerer på samme flyet som Homquist-familien reiste med.

I sitt rettsmaraton mot Norwegian har Eriksson klargjort 11liknende krav mot det norske lavprisselskapet, og til sammen dreier søksmålene seg om mange tusen personer. Saken kan koste Norwegian mange millioner kroner dersom flyselskapet taper når sakene skulle komme så langt at de havner i retten.