OSLO: Tre menn ble drept da de 16 løpske vognene braste inn i terminalområdet på Sjursøya onsdag. Ytterligere tre personer ble skadet.

Tilstanden for én av de skadede, en 35 år gammel kvinne, beskrives fortsatt som ustabil og alvorlig.

Foreløpige beregninger Statens Havarikommisjon for transport har gjort viser at de 16 løpske vognene kan ha trillet raskere enn de 80-100 km/t politiet først trodde var topphastigheten.

— Spesielt fra Bryn stasjon og ned mot Loenga går det bratt utfor. Vi har beregnet hastighet ut i fra et fall på tre og fem promille, og de foreløpige beregningene gir da en hastighet på 90-140 km/t, sier havariinspektør Hans Bjørnseth til Aftenposten.no.

Farten har variert mye, og var trolig høyest før vogenen traff Sursøya og Bekkelagskaia.

Havarikommisjonen har alt rekonstruert hva som skjedde inne på Alnabruterminalen, men ut over dette kommer det kun til å bli tekniske beregninger av rullemotstand og fart.

- Enorme krefter

11 av de 16 vognene veide 32-34 tonn, mens de fem siste har en egenvekt på ca. ti tonn. Dette betyr at togstammen som rullet utfor veide over 400 tonn, og var drøye 400 meter lang.

I stillverket på Alnabru ligger informasjonen om hvordan pensene lå lagret i form av tallkoder, og det er en møysommelig jobb å få frem denne informasjonen.

Da de kom ut av kontroll fra spor A5 på Alnabru og forlot terminalen med kurs for Oslo lå sporvekslene slik at de førerløse vognene fikk kurs for blindsporet på Sjursøya.

- Skulle veltes

— Noe av det vi vil se på er hvilke alternativer toglederne hadde når de måtte velge hvilke spor toget skulle penses inn på. Hadde det var mulig å pense vognene mot Nordstrand/ Hauketo, eller kunne togstammen her ha støtt på et persontog på Østfoldbanen, spør Bjørnseth.

Toglederne har forklart at de forsøkte å velte vognene på Loenga før de gjorde større skade.

Men de tomme vognene er bare 1,6 meter høye, og har uten last en lavt tyngdepunkt som gjør dem vanskelige å velte.

Vitner har forklart at dødsvognene kom i en vanvittig hastighet, og sammenligner opplevelsen med å få et F16 jagerfly på kloss hold.

- Én måned

Havarikommisjonen tok en pause fra arbeidet søndag, men fortsetter med vitneavhør og tekniske undersøkelser mandag:

Målet er å komme med en oppsummering i løpet av én måned, mens konklusjonen ventes først om ett år.