CANNES: – Hvis jeg har såret noen i dag med det jeg sa på pressekonferansen, så ber jeg oppriktig om unnskyldning, sier von Trier i en e-post sendt via hans produsent Meta Louise Foldager til nyhetsbyrået AFP.

– Jeg er ikke antisemittisk og har ikke på noen som helst måte rasistiske fordommer. Jeg er heller ikke nazist, skriver dansken videre.

Provoserer

Von Trier er kjent for ikke å være redd for å provosere, og både skuespillere og journalister fikk onsdag hakeslepp på pressekonferansen etter visningen av den kjente regissørens siste film, «Melancholia».

En journalist spurte von Trier om hans tyske røtter. Til hans stjerne Kirsten Dunsts store fortørnelse svarte han at han kunne forstå nazilederen Adolf Hitler.

– Jeg ønsket virkelig jeg var jøde, og så fant jeg ut at jeg egentlig var nazist. Du vet, det at min familie var tysk ga meg en viss tilfredsstillelse, sa han muntert.

– Jeg forstår Hitler. Han gjorde noen ting galt, men absolutt, jeg kan se ham for meg der han sitter i bunkeren sin mot slutten, fortsatte han.

Ikke imot jøder

Da Dunst, som også er av tysk avstamning, begynte å vri seg i stolen og mumlet «Herregud, dette er skrekkelig» til sin medstjerne Charlotte Gainsbourg, forsøkte von Trier å berolige henne og rotet det enda mer til:

– Jeg sier bare at jeg forstår mannen. Han er ikke det man kunne kalle en all right fyr, men hei, jeg forstår mye av ham, og jeg sympatiserer bitte litt, ja, men hei, jeg er ikke for annen verdenskrig, og jeg er ikke imot jøder, sa han.

Veldig for Speer

Med målløse journalister som tilskuere ga han seg ikke og fortsatte å fortelle hva han syntes om Israel og Hitlers sjefarkitekt Albert Speer.

– Jeg er selvfølgelig veldig for jødene, ikke for mye, for Israel er jo en sann plage. Men jeg er for kunsten, jeg er veldig for Speer, sa han og la til at den dømte krigsforbryteren hadde talent.

– OK, så er jeg nazist, da, avsluttet han, til journalistenes nervøse latter, da han skjønte at han ikke kom så godt ut av det.

Ville vært slutt

Deretter avsluttet han for sikkerhets skyld med en spøk om at hans neste film kan bli «Den endelige løsningen», nazistenes kodeord for jødeutryddelsen.

Filmmagasinet Hollywood Reporter hoppet på historien. De sammenlignet ham med Mel Gibson og hans rasistiske og antisemittiske utbrudd og skrev at en slik seanse ville vært slutten på karrieren hans om den hadde funnet sted i USA og ikke Cannes i Frankrike.