Mange har hatt eller hørt om lærere som har problemer med å håndtere selv enkelt utstyr som videospillere og projektorer. Mens norske klasserom nå fylles opp av avansert datautstyr, mener Elevorganisasjonen at det er på sin plass å stille krav til lærerne. Lærerne må først kunne bruke datamaskiner pedagogisk før det vil være noen vits i å lære opp elevene, mener organisasjonens leder Halvard Hølleland.— Det er ingen god løsning å gi alle elevene hver sin datamaskin hvis man ikke har en konkret plan for bruken, sier Hølleland til Aftenposten.

Leder Morten Søby i Forsknings- og kompetansenettverket for IT i utdanning (ITU) er også opptatt av lærernes datakompetanse.

— En skoleleder som fyller klasserommene med PCer uten å kreve at lærerne har digital kompetanse, får ikke uttelling for investeringen, sier Søby.

Han mener nyutdannede lærere ikke er kompetente til lærerrollen som den nye læreplanens digitale ferdigheter krever. Søby viser til at en lærer som er dårlig til å lese, nødvendigvis også er dårlig til å lære elevene å lese. (©NTB)