TV 2 har etter oppkjøpet av CMore sikret retten til å sende norsk klubbfotball ut 2016. Men allerede i høst er det ventet at TV-rettighetene fra og med 2017-sesongen blir solgt.

Fotball Media, som er eid av Norges Fotballforbund (NFF) og Norsk Toppfotball (NTF), har jobben med å selge rettighetene. Lørdag skriver Dagens Næringsliv at Fotball Media har hyret inn Profile Partners, eid av Hauge, til å bistå med salget.

— De skal selvfølgelig være med i salgsprosessen, men vi setter ikke dette 100 prosent ut til Profile Partners. Det er et samarbeid hvor vi kjøper inn deres kompetanse og erfaring, og ønsker å bruke den til å utvikle medieproduktene, sier daglig leder Knut Kristvang i Fotball Media til Dagens Næringsliv.

Sist Fotball Media solgte rettighetene ble det bråk i ettertid. CMore kjøpte da rettighetene før TV 2, som var daværende rettighetshaver, fikk komme på banen. Nå er situasjonen annerledes ettersom TV 2 tidligere i år kjøpte CMore og dermed tok over fotballrettighetene.

Hauge forhandlet fram en salgspris på én milliard kroner da TV 2 kjøpte rettighetene i 2005. Han fikk da selv et honorar på 100 millioner kroner, noe mange reagerte sterkt på. Siden har han bistått TV 2 i kjøpene av rettighetene til Premier League i 2009 samt for OL 2014 og 2016 for fire år siden. (©NTB)