GLC erstatter GLK og er bygget på C-plattformen. Derfor navneskifte som er en opprydning i navnesystemet hos Mercedes. Den litt firkantede GLK-en har vært en flott bil, men ikke vært i nærheten av BMW X3 på salgsstatistikkene.
Nå skal konkurrentene i premiumsegmentet se opp og få føle at Mercedes har tatt et kvantesprang fremover. At bilen allerede kan bestilles som ladbar hybrid med levering til sommeren til en svært konkurransedyktig pris, vil nok ytterligere styrke Mercedes sin posisjon.
Bedre plass
Likhet med forgjenger GLK er ikke lett å finne når du ser GLC for første gang. Bilen er blitt 12 cm lengre, noe som har gitt bedre plass i baksetet og ikke minst et større bagasjerom. Det trengtes.
Linjene er rundere enn i forgjengeren, men du kjenner likevel igjen Mercedes-designet fra de mange nyhetene som har vært presentert den siste tiden.
9-trinns automat
Nordmenn liker som kjent godt å sitte høyt i bilen og har absolutt ikke noe imot at bilen er firehjulsdrevet. Det får de i Mercedes sitt velkjente 4matic system kombinert med en ni trinns automatkasse. Etter en prøvetur kan vi slå fast at mykere og mer sømløst kan nesten ikke girskiftingen skje.
I prøvebilen satt det en 170 hesters dieselmotor. Den holder i massevis, men du kan øke til 204 hk diesel om du legger på drøyt 20.000 kroner. Også en bensinutgave med 211 hk kommer, men den er ikke klar for levering ennå.
Halvliteren
Forbruket på de to dieselmotorene oppgis til svært pene halvliteren på mila. Og med et CO2-utslipp på 129 Gram per km. De er sterkt for en romslig og motorsterk SUV, og sammen med redusert vekt bidrar det til at bilen blir prisgunstig mot konkurrentene.
Vidar Salvesen, salgssjef Mercedes
Velger du den ladbare hybriden, med modellnavnet GLC 350, får du 320 hestekrefter, 560 newtonmeter og 0-100 på 5,9 sekunder. Takket være lave norske avgifter til en startpris på 568.000 kroner. Skal du ha like mange hestekrefter hos konkurrentene, må du opp flere hundre tusen kroner.
Men OBS: De er underveis med ladbare hybrider både BMW og Audi i dette segmentet. Ulempen blir mindre bagasjeplass enn i de fossile utgavene, faktisk over 100 liter mindre, plass som går med til batteriene.
Luftfjæring
Men la oss konsentrere oss om dieselversjonen vi hadde noen svært hyggelige timer i. Kjøreopplevelsen er så nær det perfekte som man kan komme. At bilen var utstyrt med luftfjæring og heving og senking, løftet nok kjørekomforten et ekstra hakk. Det må du ut med 21.000 kroner ekstra for. Vil tro at det går greit an å «overleve» godt i GLC-en også uten luftfjæring.
Sikkerhet
På sikkerhetsfronten har GLC omtrent det samme som standard som de andre nye modellene som kommer ut fra fabrikken i Stuttgart. I tillegg til standardutstyret kommer GLC med blant annet et sidevind-stabiliserende system, annen generasjon tretthetsvarsler og kollisjonsradarvarsling med nødbrems.
Vidar Salvesen, salgssjef Mercedes
Et såkalt intelligent lyssystem er også tilgjengelig. Den pakken inneholder adaptiv fjernlysassistent og tilpasning av nærlyset når du svinger inn i et område med andre lysforhold.
Flere 6-ere
I det hele tatt er det massevis av valgmuligheter som selvsagt presser prisen oppover. Bilen vi prøvde, hadde det meste, og dermed en prislapp på rundt 800.000 kroner. Men jeg vil tro at for rundt 650.000 kroner har en fått med seg mye av det som både frister og gjør kjøringen enda noen hakk sikrere.
Utgangspunktet er uansett svært godt. Ikke overraskende at nye Mercedes GLC har oppnådd flere «6-ere» på biljournalistenes terninger den siste tiden.
Skal doble
Han smiler bredt for tiden, salgssjef Vidar Salvesen hos Mercedes-forhandler Bertel O Steen på Fiskåtangen. Med nye modeller på rekke og rad og en vekst i omsetningen som i år havner rundt 20 prosent, slår han fast at det er gøy å selge Mercedes for tiden.
— I løpet av en femårs periode er målet å doble antall solgte biler, sier Salvesen som noterte 155 nye biler i 2011, og som tror de skal passere 300 neste år. - Nye GLC vil helt klart bety mye for neste års salg. Vi har allerede forhåndssolgt en haug med biler, sier Salvesen som mener at suksessen har sammenheng med lansering av mange spennende modeller som er godt tilpasset det norske avgiftssystemet.
Gate og terreng
GLC kommer med justerbare dempere som standard. Deretter kan kundene velge om de vil ha luftfjæring eller ei. I kombinasjon får det betegnelsen Air Body Control, som enten kan settes opp manuelt eller stilles inn til å fungere automatisk.
Systemet kan settes opp i fem forskjellige posisjoner: eco, comfort, sport, sport + eller individual. På offroad-utgaven kan du i tillegg velge mellom fem forskjellige kjøremodus: offroad, incline, rock assist, slippery og trailer.