KRISTIANSAND: NRK satser blant annet på strikking, og vil presentere en nasjonal strikkekveld til vinteren, minutt for minutt.

NRK satser på strikking - minutt for minutt, på tv. Foto: Kallestad, Gorm

— Strikkekvelden ble presentert her i dag. Den går vel på lufta til vinteren, når vi trenger raggsokker alle sammen, sier Eriksen.NRK startet sin minutt for minutt-trend da de viste den drøye sju timer lange togturen med Bergensbanen på NRK 2 høsten 2009. Etter det har det blitt vist laksefiskeåpning, Hurtigruta, Telemarkskanalen, Nordlandsbanen og Holmenkolltrikken, alle minutt for minutt. Og Nasjonal vedkveld, som har gjort NRK kjent helt til USA.

— Jeg var i USA for en tid siden, og var innom blant annet New York Times, HBO, Google, Twitter og Discovery. Alle stedene hadde de hørt om Nasjonal vedkveld. De har utropt oss til verdensmestre av slow-tv. Men de synes det var kult, sier legger kringkastingssjefen til.

Sommeråpent fra Sjøkurs

Distriktsredaktør for NRK Sørlandet, Anders Sårheim, setter pris på at møtet ble lagt til Kristiansand.

— "Sjøkurs", som vi skal sende Sommeråpent fra ligger her, så nå får alle redaktører og ledere innblikk i hva som skjer med båten. Vi lager studio om bord, og distriktskontorene skal sende fra båten når den passerer kysten. Flere andre programmer kommer innom og kjører sine sendinger fra båten, samt at vi skal ha minutt for minutt-sending underveis, sier Sårheim.

— Vi starter også valgkampen på Sørlandet, i Arendal 12. august. Da blir det stor partilederdebatt under Arendalsuka, samt at "Sjøkurs" og Sommeråpent kommer innom da, sier Eriksen.

Ny sesong "Lillyhammer"

150 NRK-ansatte, inkludert toppledelse, redaktører, distriktsredaktører, programutviklere og programledere, presenterte i går programplanene for det neste året. Det innebærer blant annet en ny sesong av "Lillyhammer", med høyere tempo og litt mer mafiaaktivitet. En ny, egenprodusert krimserie, "Mammon", står også på programmet. Og i oktober skal den nye radiokanalen NRK P1 + lanseres. Og det blir flere minutt for minutt-prosjekt fra NRK.

Saken fortsetter under bildet

MINUTT FOR MINUTT: Prosjektleder Thomas Hellum (f.v.) og programsjef Rune Møklebust er hjernene bak NRK minutt for minutt-prosjekter. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen (t.h.) og kommunikasjonsdirektør Tommy Hansen hører villig når duoen forteller om de ulike prosjektene de har gjennomført. Til vinteren er det klart for ett nytt prosjekt; strikking minutt for minutt. Foto: Kjartan Bjelland

Eldre seere

Tall fra TNS Gallup viser at NRK og TV 2 har seere med gjennomsnittsalder på over 50 år, mens VGTV har seere med gjennomsnittsalder på under 35 år.

— Som allmennkringkaster skal vi nå bredt. Seere under 12 år og over 60 år er viktige for oss, så vi vil alltid ha en jevnere fordeling av alder og dermed også snittalder. Men det er viktig for oss å ha programmer som også gjør at vi når de unge. Der er VG, mens vi er i en utfordrersituasjon, sier kringkastingssjefen, og legger til at på NRKs nett-tv har kanalen den samme gjennomsnittsalderen som VGTV.

— Hva er NRKs største utfordringer?

— Vi har flere utfordringer. Konkurranse fra utenlandske aktører er sterkere og sterkere, som Netflix og HBO. Bare etter et halvt år har 14 prosent av den norske befolkning sett Netflix. Produsenter vil ikke lenger selge serier til oss, men vil distribuere det selv til seerne. Det blir mindre tilgang på kvalitetsserier på markedet, så vi må lage mer selv, avslutter Eriksen.

- Litt tilfeldig

— Det er litt tilfeldig at vi la møtet hit. Men det er jo åpenbart at det ikke var meg som bestemte det, sier Thor Gjermund Eriksen til Fædrelandsvennen.

NRK har de siste fire årene hatt sitt interne strategimøte, hvor kanalens satsingsområder presenteres, i Bergen. I år valgte de Kristiansand, og det nye Scandic-hotellet på Bystranda.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg hadde avtalt et møte og en middag i Bergen i går, fordi jeg trodde møtet som vanlig skulle være i Bergen. Men jeg kom hit i dag tidlig da, sier kringkastingssjefen.